Javascript must be enabled for the correct page display

Lesmethoden voor wiskunde in de brugklas van het vmbo: een vergelijking tussen vmbo-kgt en vmbo-t/havo

Braam, Eline (2024) Lesmethoden voor wiskunde in de brugklas van het vmbo: een vergelijking tussen vmbo-kgt en vmbo-t/havo. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Scriptie-versie-juli-2024.pdf

Download (429kB) | Preview

Abstract

Het doel van dit onderzoek was om na te gaan in hoeverre er differentiatie is tussen vmbo-k(g)t en vmbo-tl/havo binnen en tussen de boeken van ‘Getal & Ruimte’ deel 2 voor het eerste jaar van het voortgezet onderwijs. Uit het onderzoek kwamen grote verschillen naar voren tussen de lesvormen van vmbo-kgt en vmbo-t/havo. Ten eerste werden de verschillen tussen de twee boeken onderzocht, zoals beschreven in de docentenhandleidingen. In het vmbo-kgt-boek is, in tegenstelling tot het vmbo-t/havo-boek, geen differentiatie door middel van specifieke opdrachten of leerdoelen voor een bepaald traject opgenomen. In het vmbo-t/havoboek staan ​​opdrachten die specifiek bedoeld zijn voor leerlingen op het vmbo-t-traject en andere voor leerlingen die doorstromen naar de havo. Dit komt ook terug in de leerdoelen en hoofdstukken van het boek. Ook binnen en tussen de boeken vmbo-kgt en vmbo-t/havo zijn er verschillen in leerdoelen. Deze leerdoelen zijn gecodeerd met behulp van een coderingsschema gebaseerd op de taxonomie van Bloom, dat twee dimensies omvat: de kennisdimensie en de cognitieve dimensie. Ook in de opdrachten zijn verschillen zichtbaar. Hoewel veel opdrachten in beide boeken vergelijkbaar zijn, zijn er variaties in moeilijkheidsgraad. In hoofdstuk 7 van het vmbo-kgt-boek staan ​​41 opdrachten die niet in het vmbo-t/havo-boek voorkomen, en omgekeerd, met 20 opdrachten die uniek zijn voor het vmbo-t/havo-boek. Hoofdstuk 9 bevat ook aanvullende opdrachten voor beide tracks. Om de verschillen in de opdrachten te onderzoeken werd een steekproef getrokken uit de hoofdstukken 7 en 9. De opdrachten werden vergeleken met behulp van een schema waarin ze in vier verschillende categorieën werden ingedeeld. Ook de structuur en lay-out van het boek variëren. Om deze verschillen te analyseren zijn afbeeldingen en theorieblokken tussen de boeken in kaart gebracht. Het vmbo-t/havo-boek gebruikt meer functionele afbeeldingen, terwijl het vmbo-kgt-boek meer niet-functionele afbeeldingen bevat. Verder bevat het vmbo-t/havo-boek grotere theorieblokken met essentiële informatie en theorieën, terwijl het vmbo-kgt-boek kleinere theorieblokken bevat waarin belangrijke wiskundige regels centraal staan.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Warrens, M.J.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 11 Jul 2024 14:10
Last Modified: 11 Jul 2024 14:10
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3829

Actions (login required)

View Item View Item