Jasperse, Rosa (2024) Organisatorische sleutels tot succes: Een analyse van bevorderende en belemmerende factoren voor de implementatie van interventies gericht op mensen met (Z)EVMB. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis-Rosa-Jasperse.pdf Download (369kB) | Preview |
Abstract
Achtergrond: De effectiviteit van interventies hangt niet alleen af van de interventie zelf, maar ook van de implementatie ervan. Binnen sectoren zoals ziekenhuiszorg en onderwijs beïnvloeden factoren als personeelstekort, slechte financiën en tijdsdruk de implementatie van interventies. Deze organisatorische factoren zijn cruciaal voor mensen met (zeer) ernstige en meervoudige beperkingen (ZEVMB), die in hoge mate afhankelijk zijn van goed uitgevoerde interventies voor hun kwaliteit van leven. Deze studie onderzoekt de invloed van organisatorische factoren op de implementatie van interventies voor mensen met ZEVMB. Methode: Een literatuuronderzoek identificeerde belemmerende en bevorderende factoren in de zorg voor mensen met ZEVMB. Van de 95 onderzochte artikelen voldeden er 16 aan de inclusiecriteria en werden deze geanalyseerd met behulp van een Data Extractie Formulier. De resultaten werden vervolgens beschreven. Resultaten: Het onderzoek toonde aan dat de meest voorkomende belemmerende factor een gebrek aan middelen is, zoals personeel, tijd of geld. De meest bevorderende factoren waren een flexibele en consistente toepassing van interventies. Discussie: De geïdentificeerde organisatorische factoren voor de implementatie van interventies bij mensen met ZEVMB komen grotendeels overeen met die in andere sectoren. Specifieke factoren voor deze doelgroep waren de inzet van uitzendkrachten en de toepassing van interventies. Van de 95 artikelen waren slechts 16 geschikt voor analyse, omdat de overige 79 geen organisatorische factoren of implementatie bespraken. Er is nog weinig aandacht voor factoren die de implementatie van interventies in de zorg voor mensen met ZEVMB beïnvloeden. Aangezien er pas zo'n 40 jaar onderzoek naar deze groep wordt gedaan, is meer onderzoek op dit gebied noodzakelijk.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Brug, A. ten |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 11 Jul 2024 14:11 |
Last Modified: | 11 Jul 2024 14:11 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3830 |
Actions (login required)
View Item |