Javascript must be enabled for the correct page display

Interprofessionele samenwerking tussen leerkrachten en jeugdhulp- of zorgprofessionals binnen specialistische voorzieningen in het S(B)O.

Bouma, Welmoed (2024) Interprofessionele samenwerking tussen leerkrachten en jeugdhulp- of zorgprofessionals binnen specialistische voorzieningen in het S(B)O. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis-Eindversie-Welmoed.Bouma.pdf

Download (661kB) | Preview

Abstract

Door de invoering van de wet Passend Onderwijs (2014) en de implementatie van de nieuwe Jeugdwet uit 2015 is er veel veranderd in de verantwoordelijkheden en ondersteuning voor jeugdigen. Om alle leerlingen gelijke kansen te kunnen bieden is er een ontwikkeling zichtbaar waarbij scholen met een jeugdhulp- of zorgpartner samenwerken in onderwijs- zorgarrangementen. Leerkrachten en jeugdhulp- of zorgprofessionals werken binnen specialistische voorzieningen interprofessioneel samen, wat betekent dat verschillende professionals samenwerken om doelen te bereiken die ze alleen niet hadden kunnen bereiken. Doordat de interprofessionele samenwerking binnen de voorzieningen relatief nieuw is, is onderzoek naar ervaringen rondom interprofessioneel samenwerken wenselijk. Doelen van deze studie zijn om te onderzoeken hoe leerkrachten en jeugdhulp- of zorgprofessionals het interprofessioneel samenwerken beoordelen volgens de vijf factoren van het model van Bronstein, belemmerende en bevorderende factoren te identificeren en om te achterhalen wat de interprofessionele samenwerking oplevert. In deze mixed-methods studie werden er vragenlijsten en interviews afgenomen bij leerkrachten (n=2), jeugdhulp- of zorgprofessionals (n=2), gedragsdeskundigen (n=2), directeuren (n=1) en intern begeleiders (n=1). De professionals ervaren de interprofessionele samenwerking overwegend positief. Professionals tonen flexibiliteit, er zijn nieuw gecreëerde professionele activiteiten, ze erkennen hun onderlinge afhankelijkheid om gezamenlijke doelen te bereiken, en benadrukken het belang van reflectie op het proces. Belemmerende factoren, zoals verschillende visies en verwachtingen en onvoldoende communicatie en reflectie, worden genoemd, maar er zijn ook bevorderende factoren, zoals vertrouwen en het benutten van elkaars expertise. Professionals benadrukken dat interprofessionele samenwerking veel kan opleveren. Het is aangeraden meer onderzoek te doen naar de specialistische voorzieningen over tijd.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Huyghen, A.M.N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Jul 2024 14:14
Last Modified: 11 Jul 2024 14:14
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3834

Actions (login required)

View Item View Item