Javascript must be enabled for the correct page display

Ik doe mijn schoolwerk, omdat… Een surveyonderzoek naar invloed van de psychologische basisbehoeften en kind- en schoolkenmerken op de motivatie van leerlingen in het speciaal onderwijs van cluster-4.

Metting, Anouk (2024) Ik doe mijn schoolwerk, omdat… Een surveyonderzoek naar invloed van de psychologische basisbehoeften en kind- en schoolkenmerken op de motivatie van leerlingen in het speciaal onderwijs van cluster-4. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
masterthesis-A.-Metting-DEF.pdf

Download (371kB) | Preview

Abstract

Leerlingen in het speciaal onderwijs met een ondersteuningsbehoefte op het gebied van leren en gedrag komen moeilijk tot goede leerprestaties. Motivatie is een belangrijke voorspeller voor het welzijn en de leerprestaties van leerlingen. Volgens de zelfdeterminatietheorie is de mate waarin de psychologische basisbehoeften vervuld worden van invloed op de motivatie van leerlingen. Binnen het regulier onderwijs is onderzoek gedaan naar de motivatie van leerlingen, maar er is beperkte kennis over de motivatie van leerlingen op het speciaal onderwijs. Daarom was het doel van dit onderzoek om de relatie tussen de psychologische basisbehoeften en de motivatie van leerlingen op het so/sbo en vso van cluster 4 te onderzoeken. Tevens is de invloed van bepaalde kind- en schoolkenmerken onderzocht. Er is een online vragenlijst uitgezet binnen RENN4, een speciaal onderwijsorganisatie binnen cluster 4 in Groningen, Friesland en Drenthe. De vragenlijst bestond uit de volgende variabelen: kind- en schoolkenmerken, ondersteuningsbehoeften (gedrag van leerlingen), psychologische basisbehoeften (autonomie, verbondenheid en competentie) en motivatie (waarom doen leerlingen hun schoolwerk). Van de 548 respondenten is op basis van de exclusiecriteria een selectie gemaakt van 429 respondenten. Hiervan zit 30.5% op het so/sbo en 69.5% op het vso. De resultaten laten een positief verband zien tussen de psychologische basisbehoeften en de motivatie van leerlingen op het so/sbo en het vso. De kind- en schoolkenmerken geslacht, leerjaar en niveau blijken niet relevant voor motivatie. Het type ondersteuningsbehoefte is wel van invloed op de relatie tussen de psychologische basisbehoeften en de motivatie van leerlingen op het so/sbo en vso.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Boer, A.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 12 Jul 2024 06:49
Last Modified: 12 Jul 2024 06:49
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3846

Actions (login required)

View Item View Item