Zelders, Esther (2024) Bruggen Bouwen: Op naar een Inclusieve Buitenschoolse Opvang. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis-E.-Zelders-S5425999.pdf Download (479kB) | Preview |
Abstract
Kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte kunnen positieve ervaringen opdoen in het omgaan met kinderen zonder een extra ondersteuningsbehoefte op het vlak van het leren van diverse sociale vaardigheden en het aangaan en ontwikkelen van vriendschappen. Hiervoor is echter een inclusieve omgeving nodig, waarin een inclusief beleid en een inclusieve praktijk gevoerd worden. Een inclusieve cultuur, waarin iedereen geaccepteerd en gewaardeerd wordt, is hiervoor een voorwaarde. In hoeverre de buitenschoolse opvang zorgdraagt voor het voeren van inclusief beleid en een inclusieve praktijk en cultuur is niet bekend. Het doel van de huidige scoping review was om een overzicht te creëren van beschikbare literatuur over de inclusie en sociale participatie van kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte op de buitenschoolse opvang. De bevindingen gaven aan dat er vanuit verschillende perspectieven naar inclusie gekeken kon worden en er kwam met name naar voren dat er nog geen helder beleid is om inclusie daadwerkelijk vorm te geven. Vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op het verder onderzoeken wat nodig is om inclusief beleid binnen de buitenschoolse opvang meer te kunnen implementeren.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kamphorst, E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 15 Jul 2024 07:08 |
Last Modified: | 15 Jul 2024 07:08 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3861 |
Actions (login required)
View Item |