Javascript must be enabled for the correct page display

Financiële- en Huisvestingsuitdagingen van Studenten met een Jeugdzorgachtergrond in het Hoger Onderwijs: Een scoping review

Laan, Ezra van der (2024) Financiële- en Huisvestingsuitdagingen van Studenten met een Jeugdzorgachtergrond in het Hoger Onderwijs: Een scoping review. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
scriptie-Ezra-s4476328-1.pdf

Download (321kB) | Preview

Abstract

Kinderen die om verschillende redenen niet thuis kunnen blijven, hebben na het verlaten van hun huis alternatieve zorgmogelijkheden, zoals plaatsingen binnen het netwerk van familie of vrienden, pleegzorg en residentiële jeugdzorg. Deze studie onderzoekt de financiële en huisvestingsuitdagingen waarmee studenten in het hoger onderwijs met een jeugdzorgachtergrond te maken hebben, inclusief die uit pleegzorg of residentiële zorg. Ondanks de wens om hoger onderwijs te volgen, hebben deze studenten vaak te maken met financiële instabiliteit, huisvestingsproblemen en gebrek aan ondersteuning. Het doel van de studie is om deze uitdagingen te verkennen en voor te stellen welke ondersteuningsstructuren universiteiten kunnen bieden om onderwijsgelijkheid en studieresultaten te verbeteren. Deze studie maakte gebruik van een scoping review om bestaande literatuur te analyseren. Inclusiecriteria richtten zich op studenten in het hoger onderwijs met een pleegzorgachtergrond, recente publicaties en interventies gerelateerd aan financiële of huisvestingsuitdagingen. De resultaten tonen aan dat het hoger onderwijs financiële zekerheid en kennis voor de arbeidsmarkt moet bieden, maar studenten met een pleegzorgachtergrond hebben vaak aanzienlijke financiële behoeften. Studies vonden dat deze studenten moeite hebben met uitgaven zoals kleding, voedsel, gezondheidszorg en vervoer. Huisvestingsinstabiliteit is een grote uitdaging, waarbij velen dakloos zijn of vaak moeten verhuizen, wat hun academische prestaties en mentale gezondheid negatief beïnvloedt. Ondanks de beschikbare financiële ondersteuningsprogramma's blijven een gebrek aan bewustzijn, stigma en bureaucratische obstakels barrières. Het bevorderen van ondersteuningsprogramma's, het bieden van financiële hulp en het versterken van sociale netwerken zijn cruciaal om deze studenten te helpen slagen in het hoger onderwijs.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Wieldraaijer-Vincent, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 15 Jul 2024 07:02
Last Modified: 15 Jul 2024 07:02
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3868

Actions (login required)

View Item View Item