Nieuwkamp, Fabienne (2024) Behoud van leraren in het primair onderwijs: Basisbehoeften en vormen van betrokkenheid bij startende en ervaren leraren. Master thesis, Educational Sciences.
Text
MasterthesisFNS3338932.pdf Restricted to Repository staff only Download (929kB) |
Abstract
Nederland kampt met een lerarentekort. Steeds meer onbevoegden staan voor de klas en het aantal Pabo-studenten daalt. Als gevolg daarvan dalen mogelijk de leerlingprestaties en de onderwijskwaliteit in Nederland. Dit roept de vraag op: hoe kunnen we leraren behouden en verloop voorkomen? Dit onderzoek richtte zich op de vraag hoe de vervulling van de basisbehoeften aan autonomie, competentie en relatievorming/verbondenheid bijdraagt aan de verschillende vormen van professionele betrokkenheid (affectieve, normatieve en continuerende). Er is gekozen voor een kwalitatief onderzoeksdesign dat bestond uit het afnemen van semigestructureerde interviews onder startende en ervaren leraren die momenteel werkzaam zijn in het primair onderwijs (N = 10). Data werden geanalyseerd door thematische analyse en deductief/inductief coderen. Resultaten toonden aan dat de vervulling van de autonomiebehoefte bijdraagt aan affectieve betrokkenheid, de vervulling van de competentiebehoefte aan affectieve en continuerende betrokkenheid en de vervulling van de behoefte aan relatievorming aan affectieve en normatieve betrokkenheid. In dit onderzoek wordt beschreven hoe dit eruit ziet voor startende en ervaren leraren. Leraren ervaren werken met kinderen en bijdragen aan het leerproces als factoren die hen het meest betrokken maken. Voornamelijk relatievorming met collega’s, leerlingen en de leidinggevende is belangrijk om affectief betrokken te zijn bij het beroep. De uitkomsten kunnen opgenomen worden in onderwijsbeleid en gebruikt worden bij interventies of door schoolleiders, zodat schoolleiders weten hoe ze aan kunnen sluiten bij de behoeften van startende en ervaren leraren om hen in het primair onderwijs te behouden.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Brouwer, J. |
Degree programme: | Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Master Educational Sciences] |
Date Deposited: | 15 Jul 2024 07:00 |
Last Modified: | 15 Jul 2024 07:00 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3872 |
Actions (login required)
View Item |