Folkersma, Doreen (2024) De effecten van de psychosociale assistentiehond op jongeren met mentale problemen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorwerkstuk-D.A.Folkersma-S4970691.pdf Download (331kB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoek richtte zich op het in kaart brengen van de veranderingen die jongeren met mentale problemen ervaren als gevolg van de psychosociale assistentiehond. Psychosociale assistentiehonden zijn honden die een opleiding hebben gevolgd om één specifieke persoon met een mentale beperking te ondersteunen in het dagelijks leven (Nieforth et al., 2021). Psychosociale assistentiehonden zijn een relatief nieuwe interventie, vandaar dat er nog weinig onderzoek naar is gedaan. De hoofdvraag die in dit onderzoek centraal staat is “In hoeverre draagt een psychosociale assistentiehond bij aan verandering in het leven van jongeren met mentale problemen, waarbij reguliere behandelingen niet voldoende effectief zijn?”. Deze doelgroep werd geïnterviewd en naderhand zijn de audiofragmenten getranscribeerd. De hoofd- en deelvragen zijn beantwoord met behulp van axiaal en open coderen. De belangrijkste codes die hiervoor werden gebruikt waren ‘lichamelijk functioneren’, ‘psychisch functioneren’, ‘sociaal functioneren’ en ‘verbondenheid’. Uiteindelijk werd geconcludeerd dat psychosociale assistentiehonden veel positieve veranderingen teweegbrengen in de levens van jongeren met mentale problemen. Onder andere is de levenskwaliteit van deze jongeren verbeterd. In dit onderzoek is niet gekeken naar de context en omgevingsfactoren en was er niet de eerder gewenste steekproefgrootte behaald, waardoor de interne en externe validiteit niet volledig gewaarborgd kunnen worden. Advies voor verder onderzoek is het opzetten van een longitudinaal onderzoek, zodat de gesteldheid van de psychosociale assistentiehond over een langere periode kan worden onderzocht.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Steen, S. van der |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 15 Jul 2024 06:58 |
Last Modified: | 15 Jul 2024 06:58 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3876 |
Actions (login required)
View Item |