Le, Thi Kim Ngan (2024) Het verband tussen een psychologisch trauma en executieve functies bij kinderen tussen de 6 en 12 jaar oud: een systematische review. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Bachelorwerkstuk-Ngan-Le-s4761200-.pdf Restricted to Repository staff only until 1 July 2025. Download (366kB) |
Abstract
Een longitudinaal onderzoek toonde aan dat tegen de leeftijd van 16 jaar 68% van de kinderen minstens één traumatische gebeurtenis had meegemaakt. Een traumatische gebeurtenis die in de eerste 18 jaar van iemands leven plaatsvindt, wordt ook wel een ‘adverse childhood experience’ (ACE) genoemd. Verschillende studies hebben aangetoond dat ACE’s een negatieve invloed kunnen hebben op emotionele, cognitieve en gedragsontwikkeling. Het doel van deze systematische review is om het verband tussen psychologisch trauma en executieve functies bij kinderen van 6 tot 12 jaar te onderzoeken. Deze review richtte zich op drie kernfuncties van executieve functies: werkgeheugen, inhibitiecontrole en schakelen. De methodologie bestond uit het verzamelen en analyseren van kwantitatieve studies. Deze studies werden gehaald uit online databases zoals ERIC, MEDLINE, SocINDEX en PsycINFO. Inclusie- en exclusiecriteria werden gebruikt om te bepalen welke artikelen werden opgenomen of uitgesloten. De studies werden gescreend door twee beoordelaars. In totaal werden acht studies opgenomen in deze review. Deze studies werden geanalyseerd met behulp van een data-extractietabel. De resultaten gaven aan dat drie studies een significant verband vonden tussen psychologisch trauma en werkgeheugen. Vier andere studies vonden een significant verband tussen psychologisch trauma en inhibitiecontrole, en drie studies toonden een significant verband tussen psychologisch trauma en schakelen. Vijf studies lieten geen significant verband zien of slechts een indirect verband. Voor toekomstig onderzoek is het belangrijk om longitudinale studies op te nemen, verschillende populaties te onderzoeken en andere executieve functies en ACE's te verkennen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Kupers, W.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 15 Jul 2024 06:58 |
Last Modified: | 15 Jul 2024 06:58 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3877 |
Actions (login required)
View Item |