Hettinga, Susan (2024) Waarschuwingssignalen voor afwijkende ontwikkeling in emotie en gedrag bij kinderen in Nederland: een systematische literatuurreview. Master thesis, Psychology.
Text
MastertheseSusanHettinga.pdf Restricted to Repository staff only Download (404kB) |
Abstract
Tussen 2019 en 2022 kreeg 26% van de Nederlandse volwassenen een psychiatrisch label toegewezen. Hoewel deze classificaties bedoeld zijn om de communicatie te vergemakkelijken, neemt de kritiek toe vanwege de resulterende stigmatisering en negatieve effecten. De opkomende normalisatiebeweging streeft ernaar deze nadelige effecten te verminderen. Sinds 2014 hebben scholen een zorgplicht om vanaf het moment van inschrijving passende plekken aan leerlingen toe te wijzen, in lijn met de visie van de Onderwijsraad op inclusief onderwijs. Om leraren te ondersteunen in hun toenemende verantwoordelijkheden, richt deze systematische literatuurstudie zich op het identificeren van waarschuwingssignalen van afwijkende ontwikkelingen in emoties en gedrag van kinderen, met de nadruk op een uitgebreid overzicht specifiek voor de Nederlandse context. Hoewel sommige van deze signalen in de huidige literatuur worden beschreven, ontbreekt een volledig overzicht dat is afgestemd op de Nederlandse context, en dit onderzoek wil deze kenniskloof vullen. De gegevens die via Web of Science zijn verzameld, hebben geleid tot de identificatie van zeventien waarschuwingssignalen, gecategoriseerd in de ‘internaliserende’, ‘externaliserende’ en ‘overige’ categorieën. Na evaluatie van effectgroottes werden vier waarschuwingssignalen met een significante impact gevonden: agressie (duidend op een conflicterende relatie met een broer of zus), ongemotiveerd gedrag (duidend op een behoefte aan extra ondersteuning), onverschillig/afgeleid gedrag (duidend op een behoefte aan extra ondersteuning) en teruggetrokken gedrag (duidend op koliek in de kindertijd). Het verkregen overzicht van deze signalen, samen met zeven matig sterke signalen, vergemakkelijkt vroege detectie en kan worden gezien als een praktisch hulpmiddel voor leraren. Verder onderzoek kan de lijst aanvullen en effectieve maatregelen onderzoeken die poortwachters kunnen nemen wanneer zij waarschuwingssignalen hebben gedetecteerd.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Jeronimus, B.F. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 15 Jul 2024 06:57 |
Last Modified: | 15 Jul 2024 06:57 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3879 |
Actions (login required)
View Item |