Javascript must be enabled for the correct page display

Active Learning Classrooms in het primair onderwijs: een vergelijking tussen twee contexten

Feiken, Marjet (2024) Active Learning Classrooms in het primair onderwijs: een vergelijking tussen twee contexten. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk-Active-Learning-ClassroomsMarjet-FeikenS4460324.pdf

Download (355kB) | Preview

Abstract

‘Active Learning’ is een pedagogische strategie dat leerlingen betrekt bij het leerproces (Odum et al., 2021). Bij deze strategie participeren leerlingen individueel of in groepjes, waarbij er nagedacht en gereflecteerd wordt op wat ze aan het doen zijn. In het hoger onderwijs en op universiteiten komt deze strategie onder andere tot uiting in Active Learning Classrooms (ALC’s). ALC’s dragen namelijk bij aan de innovatieve studentgerichte vorm van onderwijs en de actieve manier van leren. ALC’s kenmerken zich door een specifieke klasseninrichting die actief leren stimuleert door middel van verschuifbare tafels, interactieve technologische middelen, een flexibele rol van de docent, stimulatie van samenwerking en peer-learning en een actieve betrokkenheid van studenten. Binnen het primair onderwijs worden ALC’s in mindere mate ingezet (Beaudry, 2022). Echter wordt er binnen het primair onderwijs wel indirect gesprokeon over onderdelen van ALC’s die ingezet worden. Het doel van dit onderzoek is om ALC’s in de context van het primair onderwijs te plaatsen. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: “Hoe kunnen Active Learning Classrooms bijdragen aan activerend leren in het primair onderwijs?” Om antwoord te geven op de onderzoeksvraag is een narrative review uitgevoerd, waarbij de thema’s die de onderdelen van ALC’s beschrijven zijn vergeleken met het primair onderwijs. Uit deze vergelijking is gebleken dat de onderdelen van ALC’s ook in het primair onderwijs worden toegepast, maar deze niet de naam ALC’s toegekend hebben. ALC’s zouden hier dus een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan activerend leren in het primair onderwijs.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Blom, B.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 15 Jul 2024 06:52
Last Modified: 15 Jul 2024 06:52
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3888

Actions (login required)

View Item View Item