Javascript must be enabled for the correct page display

Het Effect van Psychologisch Momentum op Beoordeelde en Daadwerkelijke Actiemogelijkheden bij Tennissers

Olde Keizer, R.C.G. (2021) Het Effect van Psychologisch Momentum op Beoordeelde en Daadwerkelijke Actiemogelijkheden bij Tennissers. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Master_Scriptie_Romee_Olde_Keizer_TDC_s4696395_.pdf

Download (403kB) | Preview

Abstract

Het doel van de huidige studie was om het effect van psychologisch momentum (PM) op beoordeelde en daadwerkelijke actiemogelijkheden bij tennissers te onderzoeken. In de baseline meting werd deelnemers gevraagd om ballen, die door een ballenmachine werden aangespeeld, te beoordelen op retourneerbaarheid, of om ze daadwerkelijk te retourneren. Vervolgens werd PM gemanipuleerd door het creëren van een positief of negatief scorepatroon in een competitieve context (manipulatie meting). Tijdens de post-manipulatie meting kregen deelnemers dezelfde opdracht als tijdens de baseline meting. In lijn met eerdere bevindingen werd er gevonden dat deelnemers in de beoordeelde actiemogelijkheden conditie ballen anders beoordelen in de positieve PM-conditie ten opzichte van de negatieve PM conditie. Specifiek gezegd werden er meer ballen beoordeeld als succesvol retourneerbaar in de positieve PM-conditie, en minder ballen in de negatieve PM-conditie. De relatie tussen PM en beoordeelde actiemogelijkheden lijkt vrij robuust. Wat betreft daadwerkelijke actiemogelijkheden werden er voor het eerst resultaten gevonden die in dezelfde richting wijzen als beoordeelde actiemogelijkheden. Er werden meer ballen succesvol geretourneerd in de positieve PM-conditie en minder ballen in de negatieve PM-conditie. Het is relevant voor zowel coaches, trainers als atleten om bewust te zijn van huidige bevinden, zodat er rekening kan worden gehouden met deze effecten, en gekeken kan worden naar wat deze effecten van PM op actiemogelijkheden mogelijk vermindert.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Huijgen, B.C.H. and Sluis, J.K. van der
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Talent Development and Creativity (TDC) [Master Psychology]
Date Deposited: 14 Jan 2022 09:52
Last Modified: 14 Jan 2022 09:52
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/39

Actions (login required)

View Item View Item