Javascript must be enabled for the correct page display

De Toepasbaarheid van het Cognitive Assessment Interview (CAI-NL) in het Behandeltraject van Mensen met Ernstige Psychische Aandoeningen

Wezeman, M.I. (2024) De Toepasbaarheid van het Cognitive Assessment Interview (CAI-NL) in het Behandeltraject van Mensen met Ernstige Psychische Aandoeningen. Master thesis, Psychology.

[img] Text
Masterthese-Moniek-Wezeman-s4986687.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (249kB)

Abstract

Personen met een ernstige psychische aandoening (EPA) ervaren naast de symptomen van hun aandoening veelal cognitieve problemen (Delespaul et al., 2013; Millan et al., 2012; Green, 2016; Green et al., 2015). Deze cognitieve problemen kunnen naast een negatieve impact op zelfstandigheid en zelfredzaamheid binnen dagelijkse activiteiten ook de behandeling van deze personen negatief beïnvloeden. Door middel van het gebruik van het Cognitieve Assessment Interview (CAI) kan de impact van cognitieve problemen op het dagelijks leven door en van de EPA doelgroep beoordeeld worden. Dit deelonderzoek tracht de toepasbaarheid van de Nederlandse versie van de CAI (CAI-NL) te beoordelen aan de hand van de gebruikservaringen in de klinische setting. Drie focusgroepen zijn gehouden waarin elke groep bestond uit cliënten, informanten of behandelaren die het CAI-NL interview hebben ervaren of het CAI-NL verslag van een cliënt hebben gelezen. De focusgroepen zijn getranscribeerd waarna de aanvaardbaarheid, haalbaarheid en bruikbaarheid van de CAI-NL deductief en inductief thematisch geanalyseerd zijn. Voor cliënten en hun informanten is de tijdsduur goed en zijn de interviewvragen begrijpelijk, waardoor de haalbaarheid als voldoende is beoordeeld. Alhoewel er enkele zorgen zijn over de invloed van een subjectieve beoordeling van de informant over het cognitief functioneren van een cliënt, werd de CAI-NL door alle deelnemers aanvaard als aanvullende richtlijn voor een behandelplan. Over de CAI-NL benoemde de behandelaren en informanten inzichten te hebben verkregen over de impact van cognitieve problemen op dagelijkse activiteiten. Bij cliënten gaf de CAI-NL tijdelijk enige inzicht in het niveau van eigen cognitief functioneren, maar de deelname en uitkomsten van de CAI-NL leverden voor hen geen duurzame (zelf-)kennis op. De inductieve analyse leverde vijf thema’s op; alarmering, herkenning, vergeten/non-reproductie en de vertaalslag naar de praktijk. Al met al kan gezegd worden dat de CAI-NL toepasbaar is in de klinische setting en waardevol is voor het afstemmen en verbeteren van bejegening en behandeling op het niveau van cognitief functioneren van de cliënt.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Meer, E.M. van der
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology]
Date Deposited: 16 Jul 2024 07:23
Last Modified: 16 Jul 2024 07:23
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3915

Actions (login required)

View Item View Item