Javascript must be enabled for the correct page display

Een onderzoek naar het verschil in beoordeling van de pedagogische kwaliteit bij gezinsopname vanuit het professional- en ouderperspectief

Meulen, Lianne van der (2024) Een onderzoek naar het verschil in beoordeling van de pedagogische kwaliteit bij gezinsopname vanuit het professional- en ouderperspectief. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis-Wolfert-in-ContextS5748356LiannevanderMeulen.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (592kB)
[img]
Preview
Text
MasterthesisS5748356LiannevanderMeulen.pdf

Download (520kB) | Preview

Abstract

Tijdelijke Gezinsopname is een interventie die wordt ingezet bij gezinnen met meervoudige en complexe problematiek om de problematiek van een gezin in kaart brengen waarbij gewerkt wordt aan de ouder- en kind-interacties binnen het gezin (NJI, 2023). De interventie gezinsopname wordt onder andere aangeboden door het therapeutische gezinscentrum organisatie X in de vorm van het zorgaanbod genaamd ‘Tijdelijk Gezinsverblijf’. In het onderzoek van Struijk (2023) is onderzocht hoe de kwaliteit van de pedagogische omgeving van deze interventie wordt beoordeeld vanuit het professionalperspectief middels het Best Interest of the Child (BIC) model. Het ouderperspectief was echter niet belicht. Het doel van deze thesis is om te onderzoeken in hoeverre de kwaliteit van de pedagogische omgeving van organisatie X verschillend wordt beoordeeld door de ouders en professionals? Om dit te onderzoeken wordt er gebruik gemaakt van mixed methods en verschillende casussen. De BIC-Q en BIC-P vragenlijsten zijn afgenomen en aanvullend hebben er semigestructureerde interviews plaatsgevonden met vier ouders en vijf medewerkers aan de hand van het BIC-model. Vanuit het onderzoek is, ten aanzien van de scoring, te concluderen dat de ouders zichzelf gemiddeld gezien beter beoordelen dan dat de medewerkers dat doen. Aansluitend is te concluderen dat er wel grotendeels inhoudelijke overeenstemming is in het beoordeling van de pedagogische omgeving. Het inhoudelijke verschil ten aanzien van de beoordeling komt vooral naar voren in de domeinen affectief klimaat en adequaat voorbeeldgedrag. Daarnaast is duidelijk geworden dat de aspecten motivatie, bejegeningswijze en transparantie, naast het BIC-model, een rol spelen in de perspectieven ten aanzien van het beoordelen van de pedagogische omgeving. Doordat niet alle condities goed te beoordelen zijn binnen de interventie ‘Tijdelijk Gezinsverblijf’ is te concluderen is dat het BIC-model niet geheel aansluit aan de werkwijze binnen de context van de interventie.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Assen, A.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 16 Jul 2024 07:22
Last Modified: 16 Jul 2024 07:22
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3916

Actions (login required)

View Item View Item