Wekamp, Meike (2024) Zelfregulatie op het voortgezet onderwijs: de relatie met het welzijn van de leerling. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
Thesis-Meike-Wekamp.pdf Download (396kB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoek richt zich op de relatie tussen zelfregulatie welzijn onder middelbare scholieren in Nederland. Zelfregulatie is van invloed op de academische prestaties van leerlingen op zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. De overgang naar de nieuwe omgeving en de uitdagingen van de middelbare school vragen leerlingen om zelfregulerend te zijn, om succesvol hun schoolcarrière te doorlopen. Om inzicht te krijgen op de factoren die zelfregulatie beïnvloeden, werd de relatie met het welzijnsgevoel van de leerlingen bekeken, net als enkele andere achtergrondkenmerken. Een vragenlijst werd uitgezet onder tweedejaars scholieren op het voortgezet onderwijs (n = 153). Zelfregulatie werd gemeten met de Nederlandse vertaling van de CP-SRLI. Voor welzijn was dit de BPNSNF vragenlijst. Dit onderzoek vond geen significante relatie tussen zelfregulatie en welzijn. Echter werd er wel een relatie gevonden tussen welzijn en enkele subcategorieën van zelfregulatie. Twee van deze, betreffend zelfeffectiviteit, kenden een een positieve correlatie met welzijngevoel. Andere subcategorieën, externe en geïntrojecteerde motivatie, correleerden negatief met welzijn.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Kostons, D.D.N.M. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 16 Jul 2024 07:20 |
Last Modified: | 16 Jul 2024 07:20 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3918 |
Actions (login required)
View Item |