Javascript must be enabled for the correct page display

Het verband tussen psychologisch trauma en internaliserend gedrag bij kinderen tussen de 6 tot en met 12 jaar: Een systematische literatuurreview

Kloosterman, Emma (2024) Het verband tussen psychologisch trauma en internaliserend gedrag bij kinderen tussen de 6 tot en met 12 jaar: Een systematische literatuurreview. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
BachelorwerkstukAEJKloostermanS4304802.pdf
Restricted to Repository staff only until 1 July 2025.

Download (483kB)

Abstract

Achtergrond: Bijna ieder kind ervaart een intense ervaring in zijn kindertijd. Zo'n potentieel traumatische gebeurtenis wordt in de literatuur ook wel een Adverse Child Experience (ACE) genoemd. Er is een kleine kans dat een ACE zich ontwikkelt tot een posttraumatische stressstoornis (PTSS). Het ontwikkelen van een trauma kan ervoor zorgen dat een kind moeilijkheden krijgt met allerlei soorten gedrag. In deze systematische literatuurreview werd onderzocht wat er bekend is over het verband tussen psychologisch trauma en internaliserend gedrag bij kinderen tussen de 6 en 12 jaar. De focus lag op de internaliserende problematiek: angst en depressie. Methode: Elf kwantitatieve artikelen zijn geïncludeerd, gecodeerd en geanalyseerd om de onderzoeksvraag te beantwoorden: “Wat is er bekend over het verband tussen psychologisch trauma en sociaal-emotionele ontwikkeling met betrekking tot internaliserend gedrag bij kinderen tussen de 6 en 12 jaar?”. Resultaten: Al deze artikelen vonden een significant en positief verband tussen ACE’s en internaliserende problemen, angst en depressie. Het meemaken van een ACE in de kindertijd verhoogt het risico op het ontwikkelen van angst- en depressie gerelateerde symptomen. Het meemaken van meerdere ACE’s verhoogt het risico op het ontwikkelen van angst- en depressie gerelateerde symptomen. Ook kenmerken als ras en etniciteit blijken een grote invloed te hebben op de relatie tussen psychisch trauma en internaliserende problemen. Discussie: Verder onderzoek zou zich meer moeten richten op het samenspel van de vele verschillende factoren die de ontwikkeling van trauma en de daarmee samenhangende effecten beïnvloeden. Trefwoorden: Psychisch trauma, ACE, internaliserend gedrag, angst, depressie, jonge kinderen

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Kupers, W.E.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 16 Jul 2024 09:09
Last Modified: 16 Jul 2024 09:09
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3920

Actions (login required)

View Item View Item