Javascript must be enabled for the correct page display

Muzikale identiteit en self efficacy van leraren op speciaal onderwijs in Nederland

Zijlstra, Elizabeth (2024) Muzikale identiteit en self efficacy van leraren op speciaal onderwijs in Nederland. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
masterthesis-LizaZijlstra-s3740048.pdf

Download (699kB) | Preview

Abstract

Muziek heeft op veel gebieden positieve effecten op leerlingen op het speciaal onderwijs. Ondanks de bekende voordelen wordt muziekonderwijs te weinig aangeboden. Een belangrijke factor in het geven van muzieklessen zou de muzikale identiteit van leraren kunnen zijn. Een groot onderdeel van muzikale identiteit is de zelfverzekerdheid van leraren, oftewel self efficacy. Een oorzaak van het lage aanbod van muziekonderwijs op het speciaal onderwijs zou de lage self efficacy van leerkrachten op het gebied van muziekles geven kunnen zijn. In dit onderzoek is het doel om te onderzoeken hoe het gesteld is met de muzikale identiteit en daarbij self efficacy van leraren op SO op het gebied van muziekonderwijs en hoe dit doorwerkt in de manier waarop zij muzieklessen geven. De data is verzameld door interviewonderzoek. In totaal zijn negen leerkrachten uit het speciaal onderwijs geïnterviewd en deze interviews zijn geanalyseerd door middel van Inhoudsanalyse. Uit het onderzoek kan geconcludeerd worden dat de aspecten muzikale identiteit, self efficacy en de manier waarop muziekles wordt gegeven in een bepaalde mate met elkaar samenhangen. Wanneer bij vakleerkrachten namelijk hun muzikaliteit een groot onderdeel is van hun identiteit, hebben zij vaak veel self efficacy in lesgeven van muziek en zijn hun muzieklessen van hoog niveau. Bij de groepsleerkrachten varieert de mate van samenhang tussen deze aspecten. Deze leerkrachten lijken kwantiteit van, en enthousiasme voor muziekonderwijs meer prioriteit te geven dan de kwaliteit van muziekonderwijs. Een aanbeveling voor de onderwijspraktijk is om meer aandacht te besteden aan muziekonderwijs voor (muziek)leerkrachten in opleiding.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kupers, W.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 16 Jul 2024 10:12
Last Modified: 16 Jul 2024 10:12
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3923

Actions (login required)

View Item View Item