Javascript must be enabled for the correct page display

Een onderzoek naar de implementatie van communicatie coaching tijdens de interventie ‘Invloedrijke Communicatie en Taal’ voor personen met aangeboren doofblindheid.

Kingma, Marije (2022) Een onderzoek naar de implementatie van communicatie coaching tijdens de interventie ‘Invloedrijke Communicatie en Taal’ voor personen met aangeboren doofblindheid. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_MarijeKingma.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Titel: Een onderzoek naar de implementatie van communicatie coaching tijdens de interventie ‘Invloedrijke Communicatie en Taal’ voor personen met aangeboren doofblindheid (ADB). Probleemstelling: Personen met ADB zijn afhankelijk van hun communicatiepartners. Er is behoefte aan ondersteuning van de communicatiepartners om de communicatie met personen met ADB te verbeteren. Die ondersteuning wordt door middel van video-feedback coaching gegeven door coaches tijdens de interventie Invloedrijke Communicatie en Taal. Het is nog onduidelijk of de coaching is uitgevoerd zoals ontworpen. Doel- en vraagstelling: Er is beoogd in kaart te brengen in welke mate de coaches de interventie hebben uitgevoerd zoals beoogd en welke vaardigheden ze daarbij hebben ingezet. Methode: Er zijn video-opnames geobserveerd van de coaching gesprekken aan de hand van een observatielijst. Vervolgens is zowel kwantitatief als kwalitatief in kaart gebracht welke vaardigheden de coaches hebben ingezet en is op basis van visuele inspectie van tabellen beschreven welke inhoudelijke en overstijgende categorieën zijn besproken. Resultaten: De coaches zetten verschillende vaardigheden in tijdens de coaching gesprekken, waaronder het stellen van open vragen en het benadrukken wat goed gaat. De coaches vroegen vaak niet naar de hulpvraag en naar het gevoel van de communicatiepartner. Verder bespraken de coaches een selectie van de categorieën. Conclusies: De coaches zetten veel verschillende vaardigheden in, maar houden zich over het algemeen niet aan de stappen van de training die ze voorafgaand aan de coaching hebben ontvangen. Er wordt aanbevolen een duidelijk interventieprotocol op te stellen en vervolgonderzoek te doen naar de effecten die bij de cliënten gerealiseerd zijn.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Damen, S. and Rorije, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 14 Apr 2022 09:06
Last Modified: 14 Apr 2022 09:06
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/393

Actions (login required)

View Item View Item