Vedder, Laurie (2024) Balancing Educational Freedom and State Governance: The Case of Cornelius Haga Lyceum and Article 23 of the Dutch Constitution. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Balancing-Educational-Freedom-and-State-Governance---Laurie-Vedder.pdf Download (340kB) | Preview |
Abstract
Dit proefschrift onderzoekt de wisselwerking tussen onderwijsvrijheid en staatsbestuur binnen het Nederlandse onderwijssysteem, waarbij de nadruk ligt op de casus van het Cornelius Haga Lyceum. Op grond van artikel 23 van de Nederlandse Grondwet wordt het recht beschermd om scholen op te richten die gebaseerd zijn op religieuze of filosofische overtuigingen, waardoor een divers onderwijslandschap wordt bevorderd. Het Cornelius Haga Lyceum is echter een brandpunt van controverse geworden en wordt geconfronteerd met beschuldigingen van extremistische invloeden, financieel wanbeheer en bestuurskwesties. Deze uitdagingen hebben aanleiding gegeven tot aanzienlijk toezicht van het publiek en de overheid, waardoor vragen zijn gerezen over het evenwicht tussen institutionele autonomie en de behoefte aan robuust toezicht om de democratische waarden en de integriteit van het onderwijs hoog te houden. Door middel van een grondige analyse van parlementaire archieven, moties, rapporten en documenten benadrukt deze studie de complexiteiten en spanningen die betrokken zijn bij het implementeren van onderwijsvrijheid in een pluralistische samenleving. De bevindingen benadrukken de noodzaak om autonomie in evenwicht te brengen met regelgevende maatregelen om de onderwijskwaliteit en maatschappelijke cohesie te waarborgen, wat bijdraagt aan de voortdurende debatten over onderwijsbeleid. Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten voor beleidsmakers, docenten en onderzoekers die hun weg vinden in het veranderende landschap van religieus onderwijs in Nederland. (vertaald vanuit het Engels)
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Bartelink, B.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 16 Jul 2024 13:27 |
Last Modified: | 16 Jul 2024 13:27 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3932 |
Actions (login required)
View Item |