Javascript must be enabled for the correct page display

De relatie tussen mind-mindedness van een ouder en sociale competentie van een kind: de modererende factor, ouderlijke stress

Tempelman, Anne (2024) De relatie tussen mind-mindedness van een ouder en sociale competentie van een kind: de modererende factor, ouderlijke stress. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Bachelorwerkstuk---Anne-Tempelman---S4093054..pdf
Restricted to Repository staff only

Download (485kB)

Abstract

In de afgelopen jaren is de interesse in het onderwerp mind-mindedness exponentieel gegroeid. Ook deze studie onderzocht mind-mindedness, specifiek de relatie tussen de mate van mind-mindedness van een ouder en de sociale competentie van een kind, evenals het effect van stress op deze relatie. Mind-mindedness is een opvoedingsaanpak die de neiging van een ouder toont om hun kind te behandelen als een individu met eigen gedachten en gevoelens. Een ouder wordt als mind-minded beschouwd wanneer hij/zij een groot aantal passende opmerkingen maakt over de gevoelens van het kind en een klein aantal niet-passende opmerkingen. De onderzoeksvragen in deze studie waren als volgt: In hoeverre is er een verband tussen de mind-mindedness van een ouder wanneer het kind 3 maanden oud is en de sociale competentie van het kind op 2,5-jarige leeftijd? In hoeverre wordt deze relatie beïnvloed door stress? De gegevens voor deze studie zijn afkomstig van het Tracking Adolescents Individual Lives Survey - Next generational cohort study (TRAILS NEXT). Het onderzoek werd uitgevoerd door middel van interviews, vragenlijsten en observaties. Een van de belangrijkste bevindingen van deze studie is dat er geen verband leek te zijn tussen mind-mindedness en sociale competentie. Bovendien leek ouderlijke stress geen invloed te hebben op de relatie tussen mind-mindedness en sociale competentie. Ten slotte biedt deze studie enkele richtingen voor verder onderzoek.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Sluiter-Oerlemans, A.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 16 Jul 2024 14:01
Last Modified: 16 Jul 2024 14:01
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3933

Actions (login required)

View Item View Item