Siekman, Monique (2024) Welzijn en stress van beginnende orthopedagogen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthese-Siekman-Monique-S5771986-3.pdf Download (868kB) | Preview |
Abstract
Uit onderzoek blijkt dat de afgelopen jaren steeds meer jonge werknemers mentale klachten ervaren door werkstress. In 2022 gaf 1 op de 4 werknemers, in de leeftijd van 18 tot en met 34 jaar, aan burn-outklachten te ervaren. Bovendien overweegt een groeiend aantal werknemers hun beroep te verlaten als gevolg van werkstress en burn-outklachten. Dit is met name, door onder andere personeelstekort en tijdsdruk, terug te zien in de sectoren zorg en onderwijs. Echter is er nog maar weinig bekend over het welzijn en stress van beginnende orthopedagogen. Dit onderzoek beoogt meer inzicht te krijgen in hun dagelijkse ervaringen. Hierbij werd gekeken welke Job Demands en Job Resources voornamelijk benoemd werden en of er een relatie is tussen deze variabelen en stress. Tot slot is onderzocht of deze relatie werd gemodereerd door begeleiding. Hiervoor is gebruik gemaakt van twee vaste dagboekvragenlijsten waarin het JD-R model van Bakker & Demerouti is geïntegreerd, deze werden twee keer per week naar 64 beginnende orthopedagogen gestuurd. Uit de resultaten blijkt dat vooral negatief contact met collega’s en complexe probleemoplossing als Job Demands werden benoemd. Daarentegen werden vooral erkenning en waardering en mogelijkheden voor training en ontwikkeling als Job Resources genoemd. Daarnaast blijkt dat de Job Demands statistisch significant gerelateerd is aan het ervaren van stress, terwijl de Job Resources statistisch significant samenhangt met het ervaren van minder stress. Tot slot blijkt dat begeleiding de relatie tussen de Job Demands en stress beïnvloedt.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kupers, W.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 17 Jul 2024 07:16 |
Last Modified: | 17 Jul 2024 07:16 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3939 |
Actions (login required)
View Item |