Kremer, Marleen (2022) Loopbaanoriëntatie en -begeleiding voor vmbo-leerlingen uit gezinnen met een migratieachtergrond: een reviewstudie naar de rol van ouderbetrokkenheid. Master thesis, Educational Sciences.
|
Text
MasterThesis.OWW.MKremer.Final.pdf Download (681kB) | Preview |
Abstract
De invoering van LOB als examenonderdeel van het vmbo in 2016 heeft tot meer aandacht voor studieloopbaanbegeleiding geleid. Echter ontbreekt het aan overzichtsstudies met wetenschappelijk onderbouwde concrete handvatten voor vmbo-scholen om LOB-begeleiding met ouderbetrokkenheid te optimaliseren, specifiek voor leerlingen uit gezinnen met een migratieachtergrond. Daarom stond in deze systematische literatuurreview de vraag centraal wat er in de wetenschappelijke literatuur van 2016-2021 bekend is over welke variabelen en werkzame mechanismen van ouderbetrokkenheid bij LOB in het vmbo (of vergelijkbaar internationaal onderwijs) het studiekeuzeproces van leerlingen met een migratieachtergrond beïnvloeden. Hiertoe zijn in deze reviewstudie 24 nationale en internationale wetenschappelijke publicaties vanuit de vier geneste lagen van het bio-ecologische model van Bronferbrenner beschouwd (het micro-, meso-, exo- en macrosysteem). Een algemeen patroon van een tiental aan vooral generieke factoren (geldend voor alle vmbo-leerlingen), maar ook differentiële factoren (specifiek voor vmbo-leerlingen met een migratieachtergrond) lijkt van invloed op ouderbetrokkenheid bij LOB van vmbo-leerlingen uit gezinnen met een migratieachtergrond. De tien factoren (studieloopbaangerichte thuisomgeving, kwaliteit van studieloopbaangerichte interacties, partnerschap tussen ouders en school, verschillen in ideeën over invulling partnerschap, sociale leefomgeving, betrokkenheid van ouders met school, professionaliteit van docent, sociaal netwerk, cultuurhistorische noties en acculturatieproces) hebben een vooral positieve, maar soms ook een negatieve invloed op de betrokkenheid van ouders met een migratieachtergrond bij het studieloopbaankeuzeproces van hun kind in het vmbo. Tot slot worden sterktes en limitaties van dit onderzoek als ook zowel mogelijke onderwijswetenschappelijke als onderwijspraktische implicaties besproken. Keywords: Loopbaanoriëntatie en –begeleiding, vmbo-leerlingen, migratieachtergrond, ouderbetrokkenheid, Bronfenbrenner’s bio-ecologische systeemtheorie
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Korpershoek, H. |
Degree programme: | Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Master Educational Sciences] |
Date Deposited: | 14 Apr 2022 10:54 |
Last Modified: | 14 Apr 2022 10:54 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/394 |
Actions (login required)
View Item |