Javascript must be enabled for the correct page display

Passend voor ASS: Professionalisering in het speciaal onderwijs en betrokkenheid van leerlingen met ASS

Oosterhuis, Babette (2024) Passend voor ASS: Professionalisering in het speciaal onderwijs en betrokkenheid van leerlingen met ASS. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
EindversieMastertheseOosterhuiss5425026.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

Achtergrond. In dit onderzoek wordt onderzocht of het ontwikkelde professionaliseringstraject gericht op onderwijsprofessionals tot een toename leidt in de verleende autonomie-ondersteuning door de onderwijsprofessional en daarmee ook een toename in de betrokkenheid van leerlingen met ASS. Methode. Data werd verkregen middels het onderzoek ‘’T PASST Samen!’. Middels een gemakssteekproef werd data van zeven onderwijsprofessional-leerling dyades geanalyseerd. Per dyade werd getoetst met de Chi-kwadraat, of significante verschillen werden gevonden tussen de voor- en nameting. De kwaliteit van de interactie werd onderzocht met State Space Grids. Resultaten. Uit de Chi-kwadraat analyses werd geen significantie gevonden in de positieve onderzoek richting. Bij de State Space Grids werd gedurende de interventie een verschuiving van attractoren zichtbaar richting een hoge kwaliteit van interactie. In de nameting zakt de attractor naar een lagere kwaliteit van interactie tussen de onderwijsprofessional en leerling. Conclusie. Uit de analyses blijkt dat bij geen van de dyades een significante toename werd gevonden in de verleende autonomie-ondersteuning en betrokkenheid. Wel werd gevonden dat gedurende de interventie de kwaliteit van de interactie toenam, echter bleek deze in de nameting uit te doven.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kupers, W.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 17 Jul 2024 14:01
Last Modified: 17 Jul 2024 14:01
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3950

Actions (login required)

View Item View Item