Javascript must be enabled for the correct page display

De effecten en implementatie van een schoolbrede aanpak van een traumasensitieve benadering in het primair onderwijs: een systematische literatuurreview

Westerhof, Ibrich (2024) De effecten en implementatie van een schoolbrede aanpak van een traumasensitieve benadering in het primair onderwijs: een systematische literatuurreview. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
Bachelorwerkstuk-herkansingPABA-A412Ibrich-Westerhof.pdf
Restricted to Repository staff only until 31 July 2025.

Download (1MB)

Abstract

Achtergrond: tussen 41% en 79% van de kinderen heeft minstens één ongunstige jeugdervaring (ACE) meegemaakt. Met de toenemende implementatie van traumasensitieve onderwijsomgevingen op scholen is het belangrijk om een ​​overzicht te geven van bekende bevindingen uit de wetenschappelijke literatuur over de effecten en implementatie van een schoolbrede, traumasensitieve aanpak in het basisonderwijs. Methode: Er is een systematisch literatuuronderzoek uitgevoerd gericht op kinderen van vier tot dertien jaar in het basisonderwijs. In totaal zijn elf onderzoeken geïncludeerd via zoekopdrachten in de ERIC- en PsycINFO-databases. Resultaten: diverse onderzoeken zijn uitgelicht op basis van inhoud en populatie, implementatiemethoden en effecten. De interventies verschilden vooral qua duur en het soort onderzoeksinstrumenten dat werd ingezet. Alle onderzoeken rapporteerden (significante) positieve effecten voor zowel kinderen als onderwijsprofessionals na de implementatie van een schoolbrede, traumagevoelige interventie. Discussie: er lijkt een positieve trend te bestaan ​​richting het adopteren van een schoolbrede, traumagevoelige aanpak in het basisonderwijs. De onderzoeken verschilden echter aanzienlijk wat betreft onderzoeksinstrumenten, meetvariabelen en typen interventies, omdat de interventie zich op meerdere terreinen kon richten. Niettemin verdwenen in sommige onderzoeken de effecten nadat het programma was stopgezet. Verder onderzoek is nodig om ervoor te zorgen dat kinderen blijvende effecten ervaren.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Kupers, W.E.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 18 Jul 2024 08:51
Last Modified: 18 Jul 2024 08:51
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3958

Actions (login required)

View Item View Item