Javascript must be enabled for the correct page display

Verwachtingen van begeleiders in het MBO in het licht van kansengelijkheid: een kwalitatief onderzoek

Martowirono, Bodyl (2024) Verwachtingen van begeleiders in het MBO in het licht van kansengelijkheid: een kwalitatief onderzoek. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
S2717980BodylMartowironobachelorwerkstuk.pdf

Download (309kB) | Preview

Abstract

Tegenwoordig is kansenongelijkheid nog steeds een probleem in het Nederlands beroepsonderwijs. Als gevolg van de inrichting van dit onderwijssysteem faciliteren niet alleen docenten, maar ook begeleiders het leerproces van studenten. Uit onderzoek blijkt dat verwachtingen van docenten invloed hebben op leerlingprestaties. Hiermee wordt verwezen naar Pygmalion in the classroom. Deze bevinding was nog niet gevonden in de context van het beroepsonderwijs en specifiek in het werkplekleren. Dat is de reden waarom dit onderzoek de potentiële relatie tussen verwachtingen van begeleiders en kansengelijkheid verkent, waarbij gefocust wordt op affordances en agency. Hierbij is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd, waarbij door middel van 18 audiodagboeken de begeleidingservaring van begeleiders in Noord-Oost Nederland is verkend. Audiodagboeken bieden de mogelijkheid voor participanten om vrij te kunnen reflecteren op hun gedachten en handelingen wat resulteert in authentieke data. De bevindingen laten zien dat begeleiders alsmaar informeel beoordelen op basis van hun verwachtingen. Dit geeft aan hoe belangrijk verwachtingen zijn in het werkplekleren. Daarnaast lijken verwachtingen belangrijker te zijn in deze context, omdat begeleiders weinig structuur wordt geboden. Tot slot worden hoge stabiele verwachtingen gelinkt aan kansengelijkheid, terwijl sommige onstabiele verwachtingen potentieel kunnen bijdragen aan kansenongelijkheid. Dit onderzoek suggereert dat verwachtingen van begeleiders gelinkt zijn aan kansengelijkheid binnen de context van het Nederlands beroepsonderwijs. Toekomstig onderzoek zou zich kunnen richten op het nader onderzoeken van de rol van informele beoordelingen in deze context, omdat zij een prominente rol lijken te spelen in verwachtingen en kansen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Renting, N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Other [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 18 Jul 2024 08:54
Last Modified: 18 Jul 2024 09:13
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3960

Actions (login required)

View Item View Item