Meulen, T.J. van der (2024) De voorspellende waarde van de Continue Benoemsnelheid voor de technische leesvaardigheid bij Nederlandse basisschoolleerlingen met lage, gemiddelde en hoge leesprestaties. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorwerkstuk-T.J.-van-der-Meulen-s4520653.pdf Download (604kB) | Preview |
Abstract
Eerder onderzoek laat zien dat continue benoemsnelheid (CB) en fonemische analysevaardigheid (FA) beide een significante voorspeller zijn van technische leesvaardigheid bij basisschoolleerlingen. Daarnaast zijn er verschillende onderzoeken die verschillen hebben onderzocht in de relatie tussen CB en technische leesvaardigheid bij kinderen met lage, gemiddelde en hoge leesprestaties. Echter, deze onderzoeken laten wisselende resultaten zien. Dit onderzoek is erop gericht om verschillen in de voorspellende waarde van CB voor technische leesvaardigheid te onderzoeken bij kinderen met lage, gemiddelde en hoge leesprestaties en of deze verschillen gelden voor het lezen van bestaande woorden, pseudowoorden of beide. Om dit te onderzoeken zijn er testen afgenomen voor het lezen van bestaande woorden en pseudowoorden, CB en FA bij 131 Nederlandse basisschoolleerlingen. De data is verzameld in 2012 en 2024. Lineaire regressieanalyse is gebruikt om te onderzoeken of CB een betere voorspeller is voor het lezen van bestaande of pseudowoorden. Daarnaast is een quantile regression analyse gebruikt om verschillen tussen kinderen met lage, gemiddelde en hoge leesprestaties te onderzoeken. Dit onderzoek laat geen significante verschillen zien tussen de regressiecoëfficiënten van CB bij leerlingen met lage, gemiddelde en hoge leesprestaties. Dit geldt voor bestaande woorden lezen, maar niet voor pseudowoordlezen. Bij pseudowoordlezen is CB wel een voorspeller bij kinderen met lage en gemiddelde leesprestaties, maar niet bij kinderen met hoge leesprestaties. CB is de beste voorspeller van bestaande woorden lezen voor kinderen van alle leesniveaus. Concluderend, CB is een even sterke voorspeller van bestaande woorden lezen voor alle leesniveaus, maar wanneer het aankomt op pseudowoordlezen is CB alleen een voorspeller bij kinderen met lage en gemiddelde leesprestaties.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Groot, B.J.A. de |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 18 Jul 2024 09:25 |
Last Modified: | 18 Jul 2024 09:25 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3965 |
Actions (login required)
View Item |