Hoiting, Janine (2024) Kwetsbaarheid in het klaslokaal. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis-Janine-HoitingS5722047.pdf Download (584kB) | Preview |
Abstract
De laatste jaren, zijn de zorgen rondom het welzijn van kwetsbare kinderen toegenomen (Steketee et al., 2020) en om deze reden is er meer aandacht voor dit onderwerp (Smeets et al., 2007). Er is veel onderzoek gedaan naar verschillende groepen kinderen die als kwetsbaar kunnen worden beschouwd (Jopling & Vincent, 2015; Taggart, 2010; Van Wetten & de Wolf, 2020). Echter ontbreekt op dit moment kennis over het perspectief van de leerkracht zelf over wie zij zien als ‘kwetsbare leerlingen’. De leraar staat het dichtst bij en heeft dagelijks contact met leerlingen. Hierdoor heeft de leraar een belangrijke rol in het ondersteunen van kwetsbare leerlingen. Door middel van een vragenlijst zijn er in totaal 77 leraren gevraagd om een beschrijving te geven van een kwetsbare leerling. Uit de resultaten blijkt dat leraren een brede beschrijving geven van kwetsbaarheid bij leerlingen, maar dat de thuissituatie een belangrijk thema is, waarbij veel leraren dit zien als een oorzaak of bijdragende factor aan de beschrijving van een kwetsbare leerling. Door middel van interviews is er bij acht leraren gevraagd wat voor vormen van ondersteuning zij inzetten bij kwetsbare leerlingen en welke verwachtingen zij hebben over hulpbronnen binnen de school. Uit de resultaten blijkt vooral dat leraren differentiatie inzetten om kwetsbare leerlingen te ondersteunen, er duidelijke verwachtingen zijn over hulpbronnen binnen de school en de behoefte om expertises met elkaar te delen. Uit huidig onderzoek worden echter beperkingen gevonden die de generaliseerbaarheid van de resultaten kunnen beïnvloeden, waardoor vervolgonderzoek wordt aanbevolen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kupers, W.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 18 Jul 2024 12:12 |
Last Modified: | 18 Jul 2024 12:12 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3967 |
Actions (login required)
View Item |