Javascript must be enabled for the correct page display

Op weg naar inclusiever onderwijs. Een onderzoek naar de populatiekenmerken van leerlingen en de medische en sociale benadering in geschreven ontwikkelingsperspectiefplannen binnen het voortgezet speciaal onderwijs.

Geerdink-Johannink, Frederieke (2024) Op weg naar inclusiever onderwijs. Een onderzoek naar de populatiekenmerken van leerlingen en de medische en sociale benadering in geschreven ontwikkelingsperspectiefplannen binnen het voortgezet speciaal onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthese-Orthopedagogiek-Frederieke-Geerdink-Johannink-s3804127-versie-juli-2024.pdf

Download (444kB) | Preview

Abstract

Het creëren van een inclusief onderwijssysteem is de ambitie voor 2035. Het uitgangspunt van inclusief onderwijs is dat álle leerlingen, thuisnabij naar school kunnen en daar de juiste zorg en ondersteuning krijgen die zij nodig hebben, passend bij de eigen ondersteuningsbehoefte. Om dit te kunnen realiseren, is het noodzakelijk om meer inzicht te krijgen in de doelgroep leerlingen, waar bij dit onderzoek de focus ligt op de leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs. Daarnaast is een verschuiving nodig van het medische model, naar het sociale model, omdat dit beter aansluit bij de uitgangspunten van inclusief onderwijs. In dit onderzoek wordt daarom een populatiebeschrijving gegeven van een RENN4 VSO-locatie, waarbij tevens gekeken is naar de medische en/of sociale benadering bij het omschrijven van ondersteuningsbehoeften en doelen en of hier verschillen in te zien zijn tussen 2018 en 2023. Hiervoor zijn 100 dossiers (ontwikkelingsperspectiefplannen) uit 2018 en uit 2023, middels een codeerschema geanalyseerd. Uit beschrijvende statistiek blijkt dat de populatie op te delen is in leerlingenkenmerken en ondersteuningsbehoeften op het gebied van leren, werkhouding en gedrag. In 2023 heeft het grootste deel van leerlingen een ondersteuningsbehoefte op het gebied van gedrag, waarbij een toename in gedragsproblematiek te zien is ten opzichte van 2018. Ondersteuningsbehoeften worden vaker omschreven volgens het sociale model, terwijl doelen vanuit een medische benaderingen worden geschreven. Tenslotte worden er enkele beperkingen van het onderzoek genoemd en worden een aantal aanbevelingen voor zowel de theorie als de praktijk gedaan.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Boer, A.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jul 2024 10:42
Last Modified: 19 Jul 2024 10:42
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3973

Actions (login required)

View Item View Item