Javascript must be enabled for the correct page display

De Invloed van Dagelijkse Beweging op Intrinsieke Motivatie bij Basisschoolleerlingen: Verschillen tussen Jongens en Meisjes

Lolkema, Anniek (2024) De Invloed van Dagelijkse Beweging op Intrinsieke Motivatie bij Basisschoolleerlingen: Verschillen tussen Jongens en Meisjes. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
ScriptieAnniekLolkemas4896688.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (464kB)

Abstract

Achtergrond: Tegenwoordig bewegen kinderen te weinig. Een gebrek aan beweging kan leiden tot gezondheidsproblemen en sociale moeilijkheden. Daarnaast is dagelijkse beweging cruciaal voor intrinsieke motivatie, echter is er weinig onderzoek gedaan naar de invloed van dagelijkse beweging op intrinsieke motivatie in Nederland. Deze studie biedt inzicht in de invloed van dagelijkse beweging op intrinsieke motivatie en of dit anders is voor jongens en meisjes. Methode: In deze studie vulden 1892 basisschoolkinderen een vragenlijst in over beweging en motivatie, waaronder 911 jongens en 981 meisjes. Alle respondenten waren tussen de 9 en 13 jaar oud. Voor het meten van de intrinsieke motivatie is de Behavioral Regulations in Physical Education Questionnaire (BRPEQ) gebruikt. De data werd geanalyseerd met behulp van SPSS. Data-analyse werd uitgevoerd met statistische methoden, waaronder lineaire regressieanalyse en correlatie. Resultaten: Dagelijkse fysieke activiteit is geen significante voorspeller van intrinsieke motivatie bij basisschoolkinderen (p = 0,293). Bovendien is er geen significant verschil gevonden tussen jongens en meisjes in de relatie tussen fysieke activiteit en intrinsieke motivatie. Dit suggereert dat andere factoren een belangrijke rol spelen bij het verbeteren van intrinsieke motivatie bij kinderen. Conclusies: Dagelijkse activiteit is geen voorspeller van intrinsieke motivatie. Het is belangrijk om een breed scala aan activiteiten aan te bieden die hun intrinsieke motivatie ondersteunen. Verder onderzoek is nodig om andere factoren te identificeren die van invloed zijn op de intrinsieke motivatie bij kinderen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Vries, E. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jul 2024 11:32
Last Modified: 19 Jul 2024 11:32
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3978

Actions (login required)

View Item View Item