Javascript must be enabled for the correct page display

Gezinsgerichte interventies tegen angstproblemen bij kinderen van ouders met angstklachten: Een systematische literatuurreview.

Cate, Hannelore ten (2024) Gezinsgerichte interventies tegen angstproblemen bij kinderen van ouders met angstklachten: Een systematische literatuurreview. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
BachelorwerkstukH.-ten-Cates4507630.pdf

Download (471kB) | Preview

Abstract

Het hebben van een ouder met een angststoornis kan een risico vormen voor de ontwikkeling van angsten bij kinderen. Zo kunnen angsten van ouder op het kind worden overgedragen door risicovolle interacties als angstige boodschappen, zoals ‘wees voorzichtig’ en het voordoen van angsten, zoals het vermijden van de situatie die de angst betreft. Angstproblemen bij kinderen kunnen zorgen voor een belemmerde academische en sociale ontwikkeling, zoals verminderde schoolprestaties en een afname van vriendschappen. Het voorkomen en/of verminderen van angstproblemen bij kinderen is dus essentieel voor een gezonde academische en sociale ontwikkeling en kan worden bewerkstelligd met de inzet van gezinsgerichte interventies. Om inzicht te krijgen in welke gezinsgerichte interventies beschikbaar zijn ter preventie en/of vermindering van angstproblemen bij kinderen van ouders met een angststoornis, is een scoping review uitgevoerd. Na een selectieprocedure van literatuur, aan de hand van specifieke inclusie- en exclusiecriteria, zijn er twaalf studies naar gezinsgerichte interventies geanalyseerd. Uit de resultaten blijkt dat gezinsgerichte interventies gebaseerd op cognitieve gedragstherapie (CGT), in de meeste studies significante, positieve effecten aantonen op het voorkomen of verminderen van angstproblemen bij kinderen, in vergelijking met controlegroepen. Studies naar psycho-educatieve interventies en niet-geclassificeerde interventies toonden weinig tot geen significante effecten aan op de vermindering of preventie van angstproblemen bij kinderen. De conclusie van dit onderzoek is dat met name gezinsgerichte interventies gebaseerd op CGT veelbelovende effecten aantonen in het voorkomen of verminderen van angstproblemen bij kinderen van ouders met een angststoornis. Dit bevestigd het bestaande gebruik van CGT in de behandeling van angststoornissen. Vervolgonderzoek met een grotere opzet, zoals het gebruik van meerdere onderzoekers, moet de interne validiteit van onderzoek vergroten en het gebruik van specifieke methodologische in- en exclusiecriteria in vervolgonderzoek kan de betrouwbaarheid van de resultaten vergroten.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Wardenaar, K.J.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 19 Jul 2024 11:00
Last Modified: 19 Jul 2024 11:00
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3987

Actions (login required)

View Item View Item