Javascript must be enabled for the correct page display

Wat werkt in de dagbehandeling aan het jonge kind?

Veenstra, Iris (2024) Wat werkt in de dagbehandeling aan het jonge kind? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis-Iris-Veenstra-S3695530-Definitief.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek richt zich op dagbehandeling aan het jonge kind zoals uitgevoerd door het Medisch Kinderdagverblijf (MKD) van Elker. Deze behandelingsvorm blijkt in de helft van de gevallen effectief. In zowel de wetenschap als de praktijk ontbreekt kennis over algemene en specifieke werkzame elementen voor dagbehandeling aan het jonge kind, terwijl deze elementen essentieel zijn voor het vergroten van de effectiviteit van een behandeling. Het MKD wil middels een doorontwikkeling de effectiviteit van de behandeling vergroten. Daarom luidt de onderzoeksvraag: Wat zijn de werkzame elementen van de dagbehandeling aan het jonge kind (2,5-6 jaar) bij het Medisch Kinderdagverblijf van Elker? Het antwoord op deze vraag zal inzichten opleveren voor zowel Elker als andere dagbehandelingscentra voor het jonge kind, en daarmee voor de wetenschap.Dit is onderzocht middels systematisch literatuuronderzoek naar werkzame elementen passend bij de doelgroep, ouderinterviews (n=4) en focusgroepen (n=2) met professionals (n=11). Elementen die bij het MKD als werkzaam worden ervaren, omvatten: ouderbetrokkenheid, behandelalliantie, opvoedhulp en ontwikkelingsmogelijkheden voor kinderen op de groep. Elementen die werden gemist omvatten: integratie van ouders in de behandeling en werken aan ouder-kind interactie. Opvallend was dat ouders meer elementen terugzagen dan professionals. Tot slot worden implicaties en aanbevelingen geformuleerd. Het MKD wordt aanbevolen om de werkzame elementen te vertalen naar concrete activiteiten om de behandeling te optimaliseren, en in te zetten op integratie van ouders en multidisciplinaire samenwerking. Voor vervolgonderzoek wordt geadviseerd om middels een grotere steekproef en een bewezen betrouwbaar en valide instrument, meer valide, betrouwbare resultaten te genereren met een grotere bewijskracht.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Huyghen, A.M.N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jul 2024 11:02
Last Modified: 19 Jul 2024 11:02
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3993

Actions (login required)

View Item View Item