Javascript must be enabled for the correct page display

Empathie in het spectrum: een onderzoek naar hoe empathie bij autisme wordt gepresenteerd in academische studieboeken.

Antar, Rosanna (2024) Empathie in het spectrum: een onderzoek naar hoe empathie bij autisme wordt gepresenteerd in academische studieboeken. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MasterthesisRosannaAntarS5721105PDF.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Over de weergave van empathie bij autisme vanuit het biomedische en psychosociale paradigma in academische studieboeken is weinig bekend. Het is bekend dat het biomedische paradigma dominerend is in hoe er naar empathie bij autisme wordt gekeken. De vraag is of het gerechtvaardigd is om te stellen dat de oorzaken van verschillen in empathie bij autisme aan de biomedische kant liggen zonder oog te hebben voor omgevingsfactoren vanuit het psychosociale paradigma. Zo kan een overwegend biomedisch paradigma negatieve gevolgen met zich meebrengen, zoals stigmatisering en kan schadelijke gevolgen hebben voor het zelfbeeld en zelfvertrouwen. Om de weergave van empathie bij ASS in academische studieboeken te onderzoeken staat de volgende onderzoeksvraag centraal: ‘Hoe wordt empathie bij ASS vanuit het biomedische en psychosociale paradigma belicht in academische studieboeken van Nederlandse universiteiten?’. Hiervoor is een kwalitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd bij 21 studieboeken van de Universiteit van Amsterdam en de Erasmus Universiteit Rotterdam en is er onderzocht welke categorieën van de paradigma’s het meest voorkomen. Er zijn in totaal twaalf categorieën onderscheiden waarvan zeven zijn toebedeeld aan het biomedische paradigma: hersenverschillen, ASS als oorzaak, sekseverschillen, persistentie, ontbreekt aan empathisch vermogen, tekorten in empathisch vermogen en hormonen. De overige vijf categorieën sociale constructie, omgevingsfactoren, dynamisch, heterogeniteit en methodologische kanttekening zijn toebedeeld aan het psychosociale paradigma. Een aantal tekstpassages zijn onderhevig aan normativiteit en laten ruimte voor interpretatie. In de geanalyseerde studieboeken is het merendeel van de tekstpassages biomedisch van aard.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Meerman, S. te
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jul 2024 11:04
Last Modified: 19 Jul 2024 11:04
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3996

Actions (login required)

View Item View Item