Javascript must be enabled for the correct page display

Het Effect van het Verhinderen van Handgebaren op Spraak

Hendrikse, Hannah (2024) Het Effect van het Verhinderen van Handgebaren op Spraak. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
H.-Hendrikse-BT.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (338kB)

Abstract

Het doel van dit onderzoek was om uit te zoeken of het wel of niet kunnen gebruiken van handgebaren bij het oplossen van een taak invloed heeft op spraak. De data voor dit onderzoek is verzameld door deelnemers te filmen terwijl zij een serie tandwielproblemen oplosten. Dit deden zij of met hun handen in een constructie die ze ervan weerhield hun handen te bewegen, of met hun voeten vastgebonden aan een plank. De verzamelde videodata zijn vervolgens gecodeerd, waarbij is aangegeven wanneer en hoe lang een participant praatte. Een Mann-Whitney U-test liet zien dat er geen significant verschil is in de hoeveelheid spraak die deelnemers gebruikten tijdens het oplossen van de taken tussen de twee condities. Dit was in lijn met de hypothese, aangezien recente onderzoeken ook geen effect vonden van het verhinderen van handgebaren op spraak. Een Chi-kwadraattoets liet zien dat er wel een significante associatie is tussen het niet kunnen gebruiken van handgebaren en niet spreken tijdens het oplossen van de tandwieltaak. Ook dit ondersteunde de hypothese, aangezien spraak en gebaren al vanaf jonge leeftijd verbonden lijken te zijn. Een limitatie van dit onderzoek is dat bij de dataverzameling niet erg is gelet op het stimuleren van hardop denken en dat er ook wel eens vriendschappelijk gesproken werd tijdens het oplossen van de tandwielproblemen. Deze factoren zouden invloed kunnen hebben op de hoeveelheid spraak die geregistreerd werd.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Jonge-Hoekstra, L. de
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 19 Jul 2024 11:40
Last Modified: 19 Jul 2024 11:40
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4005

Actions (login required)

View Item View Item