Javascript must be enabled for the correct page display

Ouderlijke Angst bij Vaccinaties

van der Zee, Nynke (2024) Ouderlijke Angst bij Vaccinaties. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis-Ouderangst-bij-Vaccinaties.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (679kB)

Abstract

Uit de literatuur blijkt dat angst van de ouder éen van de sterkste voorspellers is van pijn bij kinderen en een sterke voorspeller voor het raadplegen van medische hulp na de vaccinatie. De probleemstelling van dit onderzoek is de relatie tussen de angst van de ouder en pijngedrag van de baby en hoe dit samenhangt met de coping-bevorderende troostgedragingen van de ouder tijdens vaccinatie en wat het effect is van ouderlijke angst op het wel of niet raadplegen van medische hulp na vaccinatie. De vraag die met dit onderzoek wordt beantwoord is: ’In hoeverre is er een relatie tussen angst, troostgedrag van de ouder, en pijngedrag van de baby bij vaccinatie en het raadplegen van medische hulp na vaccinatie?’ Door middel van gefilmde vaccinatie momenten werden de gedragingen van ouder en baby in beeld gebracht. Vervolgens werd het pijngedrag van de baby gecodeerd. 73 ouders met hun 3 tot 11 maand oude baby hebben deelgenomen aan dit onderzoek van TRAILS-Next. De onderliggende verbanden zijn onderzocht door middel van beschrijvende statistiek en toetsende statistiek (regressieanalyses). Uit de analyses bleek dat geen van de variabelen met elkaar samenhingen. Ook bleek dat weinig ouders (3/73) medische hulp hebben geraadpleegd. Mogelijk speelt angst van de ouder bij vaccinatie een kleinere rol dan verwacht of beïnvloeden limitaties de resultaten. De voornaamste aanbeveling die wordt gegeven is om de emotionele beschikbaarheid van de ouder te meten. Trefwoorden: Ouderlijke angst, baby vaccinaties, troostgedrag, pijn en medische hulp

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Dijk, M.W.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jul 2024 11:40
Last Modified: 19 Jul 2024 11:40
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4009

Actions (login required)

View Item View Item