Javascript must be enabled for the correct page display

Van klaslokaal tot carrière: de ervaren invloed van het gegeven schooladvies op de schoolloopbaan en carrière van jongvolwassenen

Wildeboer, Sinja (2024) Van klaslokaal tot carrière: de ervaren invloed van het gegeven schooladvies op de schoolloopbaan en carrière van jongvolwassenen. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
Bachelorwerkstuk-Sinja-Wildeboer-.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (370kB)

Abstract

De schooladviezen die aan Nederlandse leerlingen aan het einde van de basisschool worden gegeven, hebben een grote invloed op hun toekomstige onderwijs- en carrièremogelijkheden. Hoewel het effect van schooladviezen op de onderwijsloopbaan van leerlingen uitgebreid is onderzocht, is er weinig bekend over hoe jongvolwassenen de invloed van hun schooladviezen op hun onderwijsloopbaan en carrière ervaren. De centrale vraag in dit onderzoek is: Welke invloed van het schooladvies ervaren jongvolwassenen op hun onderwijsloopbaan en carrière? Er zijn interviews gehouden met een steekproef van 48 jongvolwassenen. De meeste jongvolwassenen ervoeren een direct effect van het schooladvies, maar de ervaringen liepen sterk uiteen. De meeste jongvolwassenen in de steekproef hadden positieve ervaringen, maar er waren ook jongvolwassenen die een minder positieve ervaring hadden omdat ze zich belemmerd voelden. Dit laatste werd vaker geuit door de respondenten die de behoefte voelden om zichzelf te bewijzen. Hoewel de literatuur opmerkt dat schooladviezen die hoger zijn dan verwacht, verband kunnen houden met negatieve effecten voor leerlingen, hadden in deze studie respondenten met hogere adviezen dan verwacht allemaal positieve ervaringen met hun schooladviezen. Het lijkt daarom belangrijk om niet te voorzichtig te zijn met de schooladviezen. Self-fulfilling prophecies kunnen voorkomen in het onderwijs. Echter, gezien de vele positieve vorderingen van respondenten, werd er geen bewijs gevonden dat het voorkomen van negatieve self-fulfilling prophecies suggereert. De steekproef in deze studie vertegenwoordigt mogelijk niet volledig de populatie; respondenten met VWO-aanbevelingen zijn oververtegenwoordigd. Een vervolgstudie met een representatieve steekproef wordt aanbevolen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Douma, N.H. and Warrens, M.J.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 19 Jul 2024 11:41
Last Modified: 19 Jul 2024 11:41
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4011

Actions (login required)

View Item View Item