Javascript must be enabled for the correct page display

De ervaren invloed van het opleidingsniveau van ouders van jongvolwassenen op de ervaring met het schooladvies

Cesljic, Mia (2024) De ervaren invloed van het opleidingsniveau van ouders van jongvolwassenen op de ervaring met het schooladvies. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
OpleidingsniveauOudersenSchooladvies.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (627kB)

Abstract

Welke invloed ervaren jongvolwassenen van het opleidingsniveau van hun ouders op het schooladvies aan het eind van de basisschool? Uit onderzoek blijkt dat de sociaal-economische status een effect kan hebben op de aanbevelingen voor schooltrajecten. In een onderzoek uitgevoerd door zes studentonderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen zijn 48 mensen (18-30 jaar) geïnterviewd over hun ervaringen met schooladviezen. De interviews zijn geanalyseerd met behulp van de thematische analysebenadering van Braun en Clarke. Uit de bevindingen blijkt dat jongeren met laagopgeleide ouders vaak minder positieve ervaringen met het schooladvies rapporteren. Ook gaven zij aan dat het schooladvies vaker een negatief effect had op hun zelfbeeld. Respondenten met hoogopgeleide ouders rapporteerden daarentegen vaker positieve ervaringen met de procedure van het schooladvies. Labels en stereotypering werden vaak gerapporteerd door mensen met laagopgeleide ouders, wat mogelijk heeft bijgedragen aan hun negatieve ervaringen. Hoewel deze resultaten met voorzichtigheid moeten worden geïnterpreteerd, zou dit onderzoek een belangrijke eerste stap kunnen zijn voor scholen, beleidsmakers en leraren, die de resultaten kunnen gebruiken om de procedure van het schooladvies op scholen aan te passen en te verbeteren. Een onderzoek met meer participanten of een onderzoek met een representatieve steekproef zou een uitgebreider inzicht kunnen bieden in de ervaringen met aanbevelingen voor schooltrajecten, wat tot meer generaliseerbare conclusies zou kunnen leiden.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Warrens, M.J. and Douma, N.H.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 19 Jul 2024 11:42
Last Modified: 19 Jul 2024 11:42
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4017

Actions (login required)

View Item View Item