Wentel, Marije (2024) Het Meten van Cliënttevredenheid van Kinderen onder de 12 jaar uit Gezinnen met Meervoudige en Complexe Problemen: Aanpassing van de Smiley 9-12. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Thesis-Marije-Wentel.pdf Download (3MB) | Preview |
Abstract
Titel: Het meten van cliënttevredenheid van kinderen onder de 12 jaar uit Gezinnen met Meervoudige en Complexe Problemen: Aanpassing van de Smiley 9-12. Probleemstelling: Kinderen hebben het recht om hun mening te geven over zaken die hun leven aangaan, waaronder hulpverlening. Er is behoefte aan een cliënttevredenheidsvragenlijst voor kinderen van jonger dan 12 uit Gezinnen met Meervoudige en Complexe Problematiek (GMCP) die ambulante jeugdzorg ontvangen. Er bestaat een cliënttevredenheidsvragenlijst voor kinderen van 9 tot 12 die hulpverlening in een groepssetting ontvangen: de Smiley 9-12. Of deze inzetbaar is bij de doelgroep (in een ambulante setting), is niet bekend. Vraagstelling: In deze masterthesis wordt onderzocht in hoeverre (een aangepaste versie van) de Smiley 9-12 inzetbaar is bij de doelgroep. Methode: In twee focusgroepen hebben professionals van het Leger des Heils de Smiley 9-12 in twee rondes beoordeeld op toepasbaarheid, begrijpelijkheid, compleetheid en haalbaarheid voor de doelgroep, in de ambulante setting. Resultaten: De verwerking van deze feedback heeft geleid tot aangepaste versies van de Smiley 9-12: de Smiley* (het tussenproduct na de eerste focusgroep) en de Duimpjesmeter (het product na de tweede focusgroep). De Duimpjesmeter is beoordeeld als toepasbaar, begrijpelijk en compleet. Aangezien het door professionals gestreefde maximumaantal items in de Duimpjesmeter nog steeds overschreden wordt, blijft de haalbaarheid van de Duimpjesmeter een vraag. Conclusie: De Smiley 9-12 is met aanpassingen beter inzetbaar bij de doelgroep, hoewel vervolgonderzoek met kinderen wordt aanbevolen om de haalbaarheid en psychometrische eigenschappen van de Duimpjesmeter te toetsen in de praktijk, alvorens deze volledig te implementeren.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Visscher, L. and Post, W.J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 23 Jul 2024 11:56 |
Last Modified: | 23 Jul 2024 11:56 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4039 |
Actions (login required)
View Item |