Welberg, Kelly (2022) De Invloed van Executief Functioneren op Subjectieve Financiële Prestaties bij Jongere en Oudere Volwassenen. Bachelor thesis, Psychology.
|
Text
eindversie these_Kelly Welberg_s3952363 (1).pdf Download (525kB) | Preview |
Abstract
Financiële prestatie is een vaardigheid die mensen dagelijks gebruiken en nodig hebben om te functioneren in de maatschappij. Onderzoek naar financiële prestatie is relevant omdat problemen met het uitvoeren van financiële taken kunnen leiden tot vervelende situaties. Het is belangrijk dat er wordt ingegrepen wanneer dit nodig is. In dit onderzoek wordt het verband tussen executief functioneren op subjectief financieel presteren in jongere en oudere volwassenen onderzocht. Voor dit onderzoek hebben 160 Nederlandse volwassenen met een gemiddelde leeftijd van 36 jaar oud meerdere vragenlijsten ingevuld, dit waren de BRIEF-A, Fips en BMMS. De data is geanalyseerd door middel van een hiërarchische regressie analyse. De resultaten toonden aan dat hoe ouder iemand wordt, hoe hoger iemand scoort op subjectief financieel presteren. Verder had de metacognitie index een significant resultaat. Dus hoe hoger iemand scoort op de metacognitie index van de BRIEF-A (meer executieve functie klachten), hoe lager iemand scoort op subjectief financieel presteren. Het plannen en organiseren van taken speelt een belangrijke rol bij financiële prestaties. De gedragsregulatie index van de BRIEF-A is niet significant. Het reguleren van gedrag (e.g. reguleren van woede uitbarstingen) is waarschijnlijk minder belangrijk bij financiële prestaties dan metacognitie. In vervolgonderzoek is het interessant om door middel van kwalitatief onderzoek te kijken waarom de gedragsregulatie index van de BRIEF-A geen significant resultaat levert. Trefwoorden: financiële prestaties, executief functioneren, leeftijd
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Jansen, J.L. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Psychology (CP) [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 22 Apr 2022 06:35 |
Last Modified: | 22 Apr 2022 06:35 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/405 |
Actions (login required)
View Item |