Wendeling, Tom (2024) De attitude van leerkrachten in het gespecialiseerd onderwijs tegenover inclusief onderwijs en factoren die dit beïnvloeden. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
De-attitude-van-leerkrachten-in-het-gespecialiseerd-onderwijs-tegenover-inclusief-onderwijs-en-factors-die-dit-beinvloeden.pdf Download (907kB) | Preview |
Abstract
Sinds 1994 is inclusief onderwijs een belangrijk punt in Europa en daarbij ook Nederland. Echter zijn er momenteel nog veel moeilijkheden in het implementeren van inclusief onderwijs. Het hebben van een positieve attitude kan helpend zijn bij het realiseren van nieuwe werkwijzen, daartegenover kan een negatieve attitude een barrière zijn voor het implementeren van nieuwe werkwijzen. Onderzoek naar de attitude van leerkrachten in het regulier onderwijs is al veelvoudig gedaan. Dit soort onderzoek is binnen het gespecialiseerd onderwijs nog veel minder uitgevoerd. Binnen dit onderzoek wordt daarom de attitude onderzocht van onderwijsgevend en -ondersteunend personeel binnen het gespecialiseerd onderwijs. Er is een cross-sectioneel onderzoek uitgevoerd. De data is verzameld onder 477 onderwijsgevende en -ondersteunende personeelsleden binnen drie organisaties in het gespecialiseerd onderwijs. De data is verzameld middels een online vragenlijst. Uit de data blijkt dat het personeel een neutrale attitude heeft ten opzichte van inclusief onderwijs. Er is onderzocht welke factoren invloed hebben op deze attitude. Vanuit de achtergrondvariabelen is gebleken dat vrouwen een positievere attitude hebben. Verder is gekeken naar persoonlijke, leerling en context factoren. Hieruit is naar voren gekomen dat ‘Self-efficacy’ de grootste invloed heeft op de attitude, waarbij een hogere self-efficacy een positievere attitude oplevert. Het verschil in opleidingsniveau kwam ook significant naar voren. Binnen de leerlingfactoren komt naar voren dat externaliserende gedragsproblemen een negatieve invloed hebben op de attitude. In de context factoren wordt gevonden dat hoe meer de respondent samenwerkt met het regulier onderwijs, hoe positiever de attitude is tenopzichte van het inclusief onderwijs.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Boer, A.A. de |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 23 Jul 2024 12:24 |
Last Modified: | 23 Jul 2024 12:24 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4051 |
Actions (login required)
View Item |