Yntema, Fleur (2024) Leren van het leefklimaat: Een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van begeleiders met het in kaart brengen van het leefklimaat binnen de residentiële jeugdhulp. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
MasterthesisFleurYntemaS4111044.pdf Restricted to Repository staff only Download (1MB) |
Abstract
Een goed leefklimaat is open, therapeutisch en cruciaal voor het behandelen van jeugdigen in residentiële settingen. Voor begeleiders kan het echter moeilijk zijn om een goed leefklimaat te handhaven, vanwege de complexiteit van de doelgroep. Om begeleiders te ondersteunen bij het neerzetten van een goed leefklimaat, kan het leefklimaat gemonitord worden, bijvoorbeeld met de Group Climate Inventory Revised (GCI-R). Deze vragenlijst wordt door Jeugdhulp Friesland gebruikt bij het leefklimaatonderzoek dat twee keer per jaar plaatsvindt op de residentiële groepen. Het lukt begeleiders echter niet altijd om de informatie uit het leefklimaatonderzoek te benutten. Het doel van dit onderzoek is het in kaart brengen van de ervaringen van begeleiders met het leefklimaatonderzoek, zodat de resultaten van het leefklimaat beter benut kunnen worden. Tijdens semi-gestructureerde focusgroepen hebben begeleiders (N=46) hun ervaringen gedeeld. De data zijn met een thematische analyse geanalyseerd, waarbij drie thema’s naar voren zijn gekomen: het gebruik van het leefklimaatonderzoek, de mening over het leefklimaatonderzoek en verbeteracties voor het leefklimaatonderzoek. De resultaten laten zien dat het leefklimaatonderzoek te vrijblijvend is en het doel niet duidelijk is bij de begeleiders. Begeleiders hebben behoefte aan ondersteuning bij het reflecteren op de resultaten en het evalueren van de doelen. Bovendien vinden ze de inhoud van de vragenlijst niet passend en de resultaten niet bruikbaar. Begeleiders kunnen de resultaten van het leefklimaatonderzoek beter benutten, wanneer de vragenlijst op de doelgroep aangepast wordt of er gekozen wordt voor observaties en gesprekken met de jeugdigen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Visscher, L. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 23 Jul 2024 12:38 |
Last Modified: | 23 Jul 2024 12:38 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4053 |
Actions (login required)
View Item |