Picek, Roy (2024) Attitude op inclusief onderwijs en het inzetten van inclusief leiderschap. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
PAMA5198-R.Picek-S5518784-4.pdf Download (616kB) | Preview |
Abstract
Het doel van dit onderzoek is om te ontdekken of de attitude van schoolleiders tegenover inclusief onderwijs samenhangt met het inzetten van inclusief leiderschap, en in hoeverre de achtergrondkenmerken deze relatie beïnvloeden. Om dit te onderzoeken is een cross-sectioneel vragenlijstonderzoek uitgevoerd waarin gegevens zijn verzameld van 74 schoolleiders in het regulier- en speciaal onderwijs. Na het uitvoeren van de statistische toetsen bleek er geen significante relatie te bestaan tussen de attitude van schoolleiders tegenover inclusief onderwijs en inclusief leiderschap. Er bleek in dit onderzoek geen significante relatie te bestaan tussen de attitude van schoolleiders tegenover inclusief onderwijs en de bereidheid om inclusief leiderschap toe te passen. Het doorgaans neutrale gevoel van de schoolleider en de overtuiging dat inclusief onderwijs een positieve uitwerking heeft op het onderwijs, correleert significant met het verdelen van leiderschapstaken over het onderwijspersoneel. Bovendien wordt deze relatie beïnvloed door het geslacht van de schoolleider
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Boer, E.M. de |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 23 Jul 2024 12:41 |
Last Modified: | 23 Jul 2024 12:41 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4057 |
Actions (login required)
View Item |