Javascript must be enabled for the correct page display

Het Versterken van Verbondenheid: Ondersteuning door Universiteiten voor Studenten met een Jeugdzorgachtergrond. Een Scoping Literatuurreview.

Danoe, R.C.V. (2024) Het Versterken van Verbondenheid: Ondersteuning door Universiteiten voor Studenten met een Jeugdzorgachtergrond. Een Scoping Literatuurreview. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorscriptie-Rome-Danoe-S4411609-572024.pdf

Download (278kB) | Preview

Abstract

Deze scoping review verkent de uitdagingen en ondersteuning die nodig zijn voor studenten met een achtergrond in de jeugdzorg. Deze studenten hebben vaak een instabiele jeugd met trauma's en verhuizingen ervaren, waardoor ze een andere uitgangspositie hebben vergeleken met anderen. De onderzoeksvraag is: Hoe kunnen universiteiten het gevoel van verbondenheid voor deze studenten vergroten? De eerste deelvraag onderzoekt de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd. Bevindingen onthullen gevoelens van anders-zijn en stigma, verergerd door verhuizingen en trauma's (Miller et al., 2020; Johnson et al., 2020). Ze neigen ertoe hun achtergrond te verbergen om stigma te vermijden, wat leidt tot isolatie en vertrouwensproblemen (Miller et al., 2020). Financiële en sociale uitdagingen, zoals dakloosheid en onzekerheid, isoleren hen verder (Kinarsky, 2017; Ellis & Johnston, 2022). Ondanks hun volwassenheid en onafhankelijkheid, wordt hun behoefte aan ondersteuning vaak niet vervuld (Marvell & Child, 2023). De tweede deelvraag richt zich op manieren van ondersteuning. Programma's zoals Bridging Early-Start verbeteren academische vaardigheden en persoonlijke groei, waardoor het zelfvertrouwen en de relaties van studenten toenemen (Geiger et al., 2017). Gemeenschapsvorming op de campus helpt hen ervaringen te delen en obstakels te overwinnen (Hachadurian et al., 2022). Universiteiten moeten duidelijke toegang bieden tot counseling, huisvesting en financiële ondersteuning om verbondenheid te bevorderen (Jones & Varga, 2021). Concluderend moeten universiteiten financiële stabiliteit, sociale ondersteuning en toegang tot therapie bieden om de verbondenheid voor studenten met een jeugdzorg achtergrond te verbeteren, wat hun welzijn en academisch succes bevordert. Beperkingen van dit onderzoek zijn dat interventies niet direct gericht zijn op verbondenheid en dat de steekproefomvang varieerde in de gebruikte studies.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Wieldraaijer-Vincent, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 23 Jul 2024 13:29
Last Modified: 23 Jul 2024 13:29
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4065

Actions (login required)

View Item View Item