Javascript must be enabled for the correct page display

De Mediërende Rol van Hostile Attribution Bias in het Verband Tussen Responsinhibitie en Reactieve Agressie Onder Jongeren

Drevijn, Bart (2024) De Mediërende Rol van Hostile Attribution Bias in het Verband Tussen Responsinhibitie en Reactieve Agressie Onder Jongeren. Master thesis, Psychology.

[img] Text
DrevijnBarts4285182Masterthese.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (551kB)

Abstract

Agressieproblematiek komt veel voor onder Nederlandse jongeren. Reactieve agressieve is een impulsieve vorm van agressie in reactie op een vermeende provocatie. Zowel responsinhibitie, het vermogen om het eigen gedrag te remmen, als de hostile attribution bias (HAB), de neiging om ambigue sociale informatie als dreigend te interpreteren, worden in verband gebracht met reactieve agressie. In het huidige onderzoek werd onderzocht of de HAB het verband tussen responsinhibitie en reactieve agressie mediëert. Uit een grootschalig Europees onderzoeksproject (MATRICS) zijn de gegevens 154 jongeren (8-18 jaar) geanalyseerd, waarvan 85 met en 69 zonder agressieproblematiek. Responsinhibitie en HAB werden gemeten middels cognitieve tests van de testbatterij CANTAB. De proportie false alarms op de rapid visual information processing-taak diende als maat voor responsinhibitie. Het aantal emoties dat onterecht voor boosheid werd aangezien in de emotion recognition task diende als maat voor de HAB. Reactieve agressie werd gemeten middels zelfrapportage door de gelijknamige subschaal van de reactive-proactive aggression questionnaire. Een mediatieanalyse werd uitgevoerd met gebruik van regressieanalyses met bootstrapping volgens de methode van Baron & Kenny. Er wordt een significante relatie tussen responsinhibitie en zowel de HAB en reactieve agressie gevonden. Ook voorspelt de HAB significant reactieve agressie. Het mediatie-effect is niet-significant. Limitaties van het huidige onderzoek zijn onder andere: een beperkte statistische power, een lage ecologische validiteit van de responsinhibitiemaat en mogelijke alternatieve verklaringen. De gevonden resultaten bieden inzicht in de mechanismen van reactieve agressie en geven aanleiding tot het ontwikkelen van gerichte interventies om agressieproblematiek onder jongeren beter te behandelen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kleine Deters, R.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Psychology (CP) [Master Psychology]
Date Deposited: 23 Jul 2024 13:31
Last Modified: 23 Jul 2024 13:31
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4069

Actions (login required)

View Item View Item