Javascript must be enabled for the correct page display

De voorspellende waarde van het initiële en definitieve schooladvies in het speciaal basisonderwijs

Vries, Ilsa de (2022) De voorspellende waarde van het initiële en definitieve schooladvies in het speciaal basisonderwijs. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Master thesis-IlsadeVries-S2801132-UB.pdf

Download (419kB) | Preview

Abstract

Bij de plaatsing in het Nederlandse vo wordt gebruik gemaakt van twee indicatoren die aan het eind van groep 8 aan de leerling gegeven worden, namelijk het schooladvies vanuit de basisschool en een advies gebaseerd op een gestandaardiseerde eindtoets. Er is een lopende discussie in Nederland onder onderwijsprofessionals, media en onderzoekers of er naast het schooladvies een eindtoets moet worden gebruikt en zo ja, wat de rol van de eindtoets moet zijn. Voordat de eindtoets wordt afgenomen wordt er een initieel schooladvies uitgebracht vanuit de basisschool. Wanneer het eindtoetsadvies hoger uitvalt dan het initiële schooladvies, is er de verplichting om het schooladvies te heroverwegen. Dit zal dan leiden tot het definitieve schooladvies. Onderzoek naar de voorspellende waarde van het initiële en definitieve schooladvies is nuttig, omdat hiermee inzicht kan worden verkregen in de toegevoegde waarde van de eindtoets. Daarnaast is de voorspellende waarde van het definitieve schooladvies alleen bestudeerd voor het regulier basisonderwijs, terwijl het po ook het speciaal basisonderwijs (sbo) omvat. Daarnaast is nog niet bekend wat de voorspellende waarde van het initiële schooladvies is (ook niet voor het po) en in welke mate dit verschilt van de voorspellende waarde van het definitieve schooladvies. Daarom is in dit onderzoek gekeken naar de voorspellende waarde van het schooladvies in groep 8 op de onderwijspositie van de leerling in klas 3 van het vo. Data is beschikbaar gesteld door Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Uit het huidige onderzoek blijkt dat het initiële en definitieve schooladvies gegeven in groep 8 van het sbo met betrekking tot de onderwijspositie van de leerling in klas 3 van het vo zeer vergelijkbaar zijn. Vanwege het kleine aantal heroverwegingen kon het effect de invloed van het toetsadvies niet goed worden onderzocht voor het sbo.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Warrens, M.J.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 22 Apr 2022 07:17
Last Modified: 22 Apr 2022 07:17
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/407

Actions (login required)

View Item View Item