Javascript must be enabled for the correct page display

Exploring the collaboration between teachers and teaching assistants in regular and special education from the perspective of the teaching assistant

Nutma, Jurrian (2024) Exploring the collaboration between teachers and teaching assistants in regular and special education from the perspective of the teaching assistant. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Bachelor-Thesis-Jurrian-Nutma-s3804526.pdf

Download (586kB) | Preview

Abstract

Binnen het Nederlandse onderwijs geldt een grote vraag om het onderwijs inclusiever te maken. Om deze omschakeling te maken is een belangrijke rol voor onderwijsassistenten weggelegd. In dit onderzoek is de samenwerking tussen leerkrachten en onderwijsassistenten onderzocht en is er gekeken naar de verschillen en overeenkomsten tussen het regulier en speciaal basisonderwijs. De dataverzameling is gedaan aan de hand van semigestructureerde interviews (N = 5) en de data is vervolgens geanalyseerd door inhoudsanalyses. De resultaten geven een inzicht in hoe de onderwijsassistenten de samenwerking ervaren en wat voor behoeften ze hebben voor een goede samenwerking. Daarnaast worden overeenkomsten en verschillen tussen het regulier en speciaal basisonderwijs in kaart gebracht. De samenwerking is in kaart gebracht aan de hand van de factoren: communicatie, deelname aan professionalisering, behoeften voor een goede samenwerking en de vergelijking tussen regulier en speciaal basisonderwijs. Op alle vier de aspecten maken onderwijsassistenten zowel positieve als uitdagende ervaringen mee. Zo kan de communicatie bemoeilijkt worden door een verschillende denkwijzen, wordt de onderwijsassistent niet uitbetaald voor deelname aan vergaderingen, voelt de controle vanuit de leerkracht als vervelend of wordt er enkel gewerkt met leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Op basis van deze factoren worden een aantal aanbevelingen gedaan en nadruk gelegd op verder onderzoek om de samenwerking tussen leerkrachten en onderwijsassistenten te bevorderen. Ook wordt geadviseerd de twee werelden van regulier en speciaal basisonderwijs dichter bij elkaar te brengen om uiteindelijk inclusiever onderwijs te verwezenlijken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Tan, R.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 23 Jul 2024 13:33
Last Modified: 23 Jul 2024 13:33
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4072

Actions (login required)

View Item View Item