Javascript must be enabled for the correct page display

Literatuurstudie naar de Neuropsychologische Ontwikkeling bij Meiden en Vrouwen met Aandachtstekortstoornis met Hyperactiviteit

Pal, Jasmijn van der (2024) Literatuurstudie naar de Neuropsychologische Ontwikkeling bij Meiden en Vrouwen met Aandachtstekortstoornis met Hyperactiviteit. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Volledige-versie-Jasmijn-van-der-Pal-s4347722.pdf

Download (898kB) | Preview

Abstract

Hoewel ADHD in de kindertijd vaker wordt gediagnosticeerd bij jongens dan bij meiden, ligt de verhouding op volwassen leeftijd aanzienlijk dichter bij elkaar. Desondanks blijft de neuropsychologische ontwikkeling van meiden en vrouwen met ADHD onderbelicht. Dit literatuuronderzoek richt zich op de neuropsychologische kenmerken van meiden en vrouwen met ADHD, met de nadruk op de cognitieve functies executief functioneren en aandacht, en de affectieve functie emotieregulatie. Een systematische literatuurstudie werd uitgevoerd met behulp van de database PsycInfo, waarbij relevante studies werden geselecteerd op basis van specifieke zoektermen gerelateerd aan ADHD, cognitieve en affectieve functies en het vrouwelijke geslacht (n = 18). De selectie van studies werd bepaald door vooraf vastgestelde inclusie- en exclusiecriteria. Meiden en vrouwen met ADHD vertonen doorgaans een overwegend onoplettend profiel, wat bijdraagt aan een verhoogd risico op onderdiagnose. Cognitieve uitdagingen omvatten beperkingen in het werkgeheugen en inhibitie, vooral bij verhoogde cognitieve belasting, wat specifiek lijkt voor meiden ten opzichte van jongens. Bovendien spelen affectieve problemen, zoals moeilijkheden met emotieregulatie, een belangrijke rol in het functioneren van meiden en vrouwen met ADHD, wat ook sterker is bij de meiden/vrouwen dan de jongens/mannen. De bevindingen wijzen dus op verschillen in de uiting van ADHD tussen meiden/vrouwen en jongens/mannen. Toekomstig onderzoek moet zich richten op de neurobiologische profielen, comorbide stoornissen, en de ontwikkeling van domein specifieke diagnostiek en behandeling om het begrip van ADHD bij meiden en vrouwen te verbeteren. Kernwoorden: ADHD, meiden/vrouwen, neuropsychologische ontwikkeling, cognitieve functies, affectieve functies.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Groen, Y.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology]
Date Deposited: 23 Jul 2024 13:39
Last Modified: 23 Jul 2024 13:39
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4079

Actions (login required)

View Item View Item