Javascript must be enabled for the correct page display

De uitkomsten op leerkracht- en leerlingniveau van traumasensitief lesgeven in het primair onderwijs: een systematische literatuurreview

Gaal, Lotte van (2024) De uitkomsten op leerkracht- en leerlingniveau van traumasensitief lesgeven in het primair onderwijs: een systematische literatuurreview. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
Definitieve-versie-bachelorwerkstuk-door-Lotte-van-Gaals4406338.pdf
Restricted to Repository staff only until 22 July 2025.

Download (612kB)

Abstract

Achtergrond: Waar de meeste kinderen zich min of meer gelijkmatig ontwikkelen, laten getraumatiseerde kinderen een verstoorde ontwikkeling zien op cognitief, academisch en sociaal-emotioneel vlak. Er is een groeiend bewustzijn voor de impact van trauma, waarbij leerkrachten behoefte hebben aan handvatten voor de praktijk. Leerkrachten kunnen het verschil maken en spelen een belangrijke rol in het bevorderen van de beschermende factoren voor getraumatiseerde kinderen. In dit onderzoek is gekeken wat er bekend is over de uitkomsten van verschillende interventies die zich richten op traumasensitief onderwijs in het klaslokaal. Methode: In deze systematisch literatuurreview is onderzoek gedaan naar de uitkomsten van traumasensitief lesgeven op leerkracht- en leerlingniveau. Er zijn 15 studies met elkaar vergeleken, waarbij uitkomsten van de interventies op klasniveau centraal staan. De verschillende studies zijn geclusterd op a) soort interventie, b) definitie van traumasensitief lesgeven en c) de uitkomsten op leerkracht- en leerlingniveau. Resultaten: Er zijn in totaal 11 verschillende interventies ingezet, waarbij leerkrachten zich richten op de volgende elementen: mindfulness, hechting, zelfregulering, competentie, positief onderwijs, relatie, samenwerking en professionele ontwikkeling. Uitkomsten op leerkrachtniveau zijn de groei in expertise, verhoogde tevredenheid en welzijn, minder stress en betere leerkracht-leerlingrelaties. Op leerlingniveau is sprake van een groei in verbondenheid, zelfregulatie, veiligheid en verbeterde leerprestaties. Conclusies: Traumasensitief onderwijs gaat over het begrijpen van de impact van trauma, het herkennen van trauma-symptomen en hier veilig op te reageren door effectieve praktijken te implementeren. Interventies op klasniveau laten verschillende positieve effecten zien voor zowel de leerkracht als de leerling.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Kupers, W.E.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 23 Jul 2024 13:41
Last Modified: 23 Jul 2024 13:41
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4080

Actions (login required)

View Item View Item