Mulder, Silke (2024) De Invloed van Positieve Interdependentie op Samenwerkend Leren en Tevredenheid met de Leerervaring. Bachelor thesis, Psychology.
Text
scripties4696670.pdf Restricted to Repository staff only Download (308kB) |
Abstract
Samenwerken tijdens het leren blijkt veel voordelen te hebben voor het leerproces. Verondersteld werd dat samenwerken tot een betere leerervaring leidt. Om deze relatie, tussen samenwerken en tevredenheid met de leerervaring, te onderzoeken werd er in deze these onderzoek gedaan bij bachelorthesestudenten aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) (N = 124) die in groepen hun onderzoek moesten uitvoeren. Onderzocht werd of positieve interdependentie een modererend effect heeft op het verband tussen samenwerken en tevredenheid met de leerervaring. Dit is gedaan aan de hand van een online vragenlijst. Deze vragenlijst werd afgenomen in de studiejaren 2020-2021, op het moment dat studenten te maken hadden met coronamaatregelen in het onderwijs, en in de studiejaren 2023-2024, waarin die maatregelen geen rol meer speelden. Uit het onderzoek bleek dat er een positief verband is tussen samenwerken en tevredenheid met de leerervaring. Het veronderstelde modererende effect van positieve interdependentie op het verband tussen samenwerken en tevredenheid met de leerervaring, werd echter niet gevonden. Ook werden er verschillen gevonden tussen 2020-2021 en 2023-2024. In de studiejaren 2020-2021 werd er namelijk geen verband gevonden tussen positieve interdependentie en tevredenheid met de leerervaring, en dit verband werd wel gevonden in de studiejaren 2023-2024. De coronamaatregelen lijken dus invloed te hebben op het effect van de mate van positieve interdependentie op de tevredenheid met de leerervaring. Het onderzoek en de vergelijking tussen 2020-2021 en 2023-2024 geeft inzichten over waar rekening mee moet worden gehouden bij het organiseren van het bachelorthesetraject. Trefwoorden: positieve interdependentie, samenwerken, samenwerkend leren, tevredenheid met de leerervaring
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Heesink, J.A.M. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 23 Jul 2024 13:42 |
Last Modified: | 23 Jul 2024 13:42 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4082 |
Actions (login required)
View Item |