Groot, Lieuwkje de (2024) PMT-K: ‘Making Up People’. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
De-PMT-K---Making-Up-People.pdf Download (482kB) | Preview |
Abstract
De thesis “PMT-K: ‘Making Up People” beschrijft hoe de PMT-K als vermeend objectief en neutraal testinstrument de mogelijkheid geeft om nieuwe categorieën van kinderen te ontwikkelen. Het doel is om te onderzoeken hoe de PMT-K prestatiemotivatie en faalangst heeft geconstrueerd als meetbare eigenschappen. De onderzoeksvraag luidt: “Hoe heeft de PMT-K prestatiemotivatie en faalangst geconstrueerd als meetbare eigenschappen, gezien vanuit het perspectief van de filosoof Ian Hacking?” Het betreft een historisch onderzoek met archiefstukken uit het ADNG, secundaire bronnen en wetenschappelijke artikelen die vanuit een STS-perspectief worden geanalyseerd. De analyse is gebaseerd op het perspectief van de Canadese filosoof Ian Hacking. Hij schreef over de wetenschappelijke praktijken achter ontwikkelingen als een proces van ‘making up people’. Zijn conceptueel kader omvatte verschillende elementen die volgens hem niet alleen de feiten achterhaalden, maar ook verantwoordelijkheid droegen voor het creëren van nieuwe manieren van ‘zijn’. De elementen kwantificeren, normeren, correleren, normaliseren, biologiseren en bureaucratiseren zijn gebruikt bij de analyse van de PMT-K. Uit de resultaten blijkt dat het prestatiemotief en faalangst als meetbare eigenschappen zichtbaar en telbaar werden gemaakt aan de hand van een geconstrueerde vragenlijst, en waarin impliciet sociale normen waren verweven. De scores op de PMT-K hadden een voorspellende waarde voor schoolprestaties. Geconcludeerd wordt dat met de komst van de PMT-K een verandering plaatsvond in de structuur van scholing en de opdracht van de onderwijzer voor de klas. Deze thesis levert een bijdrage aan de historiografie van testinstrumenten en classificaties in de onderwijscontext
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Haaften, L.W. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 23 Jul 2024 13:43 |
Last Modified: | 23 Jul 2024 13:43 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4083 |
Actions (login required)
View Item |