Vries, Ingrid de (2024) De Invloed van een Friestalige Opvoeding op Continue Benoemsnelheid en Technische Leesvaardigheid. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorwerkstuk-Ingrid-de-Vriespdf.pdf Download (717kB) | Preview |
Abstract
De provincie Friesland heeft, naast Nederlands, Fries als officiële taal die veel gesproken wordt. Dit maakt het interessant om de invloed van een tweetalige opvoeding op technische leesvaardigheid te onderzoeken. Zowel rapid automatized naming (RAN) als fonemisch bewustzijn (PA) worden beschouwd als belangrijke voorspellers voor leesproblemen. In deze studie is onderzocht in hoeverre een tweetalige opvoeding (Fries en Nederlands) van invloed is op RAN in relatie tot technische leesvaardigheid en leesmoeilijkheden. Er zijn drie tests afgenomen bij een steekproef (n = 45), namelijk de CB&WL, EMT & De Klepel-R en de FAT-R. Deze drie tests geven inzicht in RAN, PA en technische leesvaardigheid. Regressieanalyse toonde aan dat alfanumerieke benoemsnelheid en PA beide significante voorspellers waren van technisch lezen voor Nederlandse en Friese kinderen. Vervolgens is een moderatieanalyse uitgevoerd met alfanumerieke benoemsnelheid als voorspeller van technische leesvaardigheid gemodereerd door thuistaal. Hoewel er een grote, significante verklaarde variantie was (R^2 = .77, R^2gecorrigeerd = .60, p = <.001), was alleen het covariaat PA significant (B = .49, p = .0002). Zowel RAN (B = .19, p = .62) als thuistaal (B = -8.05, p = .44) waren niet significant. Daarnaast is voorzichtigheid geboden omdat niet aan alle assumpties voor de regressieanalyse is voldaan. Er kan niet geconcludeerd worden dat een tweetalige opvoeding de technische leesvaardigheid beïnvloedt. Aanbevolen wordt om naast Nederlandse leesvaardigheid en benoemsnelheid ook Friese benoemsnelheid en leesvaardigheid te meten in een longitudinaal onderzoek.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Groot, B.J.A. de |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 23 Jul 2024 13:44 |
Last Modified: | 23 Jul 2024 13:44 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4090 |
Actions (login required)
View Item |